Aanbieding manifest over HSL door FNV

FNV: laat machinisten meer praktijkervaring opdoen op HSL

Het beleid dat spoorvervoerder NS nu hanteert op de HSL biedt onvoldoende oplossingen voor het hoge aantal strandingen en zorgt er ook niet voor dat gestrande treinen sneller weer aan de gang komen. De spoorvervoerder richt zich namelijk vooral op een theoretische werkelijkheid, terwijl juist de praktijkopleiding en -begeleiding veel beter moet. Dat oordeelt de FNV Spoor-werkgroep HSL.

Vrijdag hadden de vakbond FNV Spoor, enkele personen van de werkgroep en de NS-directie overleg met elkaar. De vakbond had om dit overleg gevraagd na het overhandigen van een manifest, waarin twaalf verbeterpunten voor het vervoer op de HSL werden aangekaart. Naar aanleiding van dit gesprek is de vakbond ‘kritisch positief’. Hoewel NS nog niet heeft toegezegd dat alle punten uit het manifest zullen worden geïmplementeerd, is wel beloofd dat hier ‘serieus naar gekeken wordt’. Bovendien zullen vier personen uit de werkgroep uitgenodigd worden om het plan toe te lichten.

Manifest

Dit manifest is het gevolg van een actie van de vakbond om medewerkers die met de HSL te maken hebben bij elkaar te brengen. Machinisten, walmedewerkers, trainmanagers en hoofdconducteurs verzamelden zich in een werkgroep en deelden met elkaar tegen welke problemen ze aanliepen. Die medewerkers kwamen zowel van NS Internationaal als van Service en Operatie en hadden verschillende niveaus van ervaring.

Uit de werkgroep bleek dat de medewerkers veelal met dezelfde problemen kampen en dat is deels te wijten aan het beleid van de spoorvervoerder. “U heeft een naar binnen gekeerde organisatie rondom de HSL gecreëerd. Managers die druk bezig zijn om aan de hand van een zandloper strandingen te evalueren, waarbij iedereen die niet letterlijk over de HSL gaat, mag beslissen hoe het over de HSL de volgende keer toch echt beter moet gaan.”

Problemen HSL

Een van de grootste problemen op de HSL is volgens de vakbond dat NS de medewerkers te weinig praktijkervaring laat opdoen. Machinisten hebben al aangegeven dat ze na de opleiding te snel in het diepe worden gegooid. Hoewel de FNV erkent dat de HSL allesbehalve ideaal is en dat de kwaliteit hiervan dus niet op het niveau van het hoofdrailnet zal komen, zijn er wel degelijk een paar verbeteringen te realiseren.

FNV-bestuurder Henri Janssen beschrijft hoe vrijdag de vergelijking werd getrokken met een voetballer, die alleen beter wordt door veel te trainen met andere voetballers die nog beter zijn. “Dat is een goede metafoor. Hoe complexer het traject, hoe meer praktijkervaring er nodig is”, aldus Janssen. De FNV is dan ook erg verbaasd over een keuze om een training niet meer op de Traxx-locomotieven te geven, maar op een simulator. “NS is bezig om een theoretische werkelijkheid te creëren.”

Daardoor wordt ook te weinig gebruik gemaakt van de praktijkkennis die aanwezig is bij de medewerkers. Ervaren HSL-machinisten kunnen volgens de vakbond ingezet worden om te helpen bij problemen. “Tot stilstand komen op de HSL is niet altijd te voorkomen, maar snel wegkomen na stilstand kun je leren. De praktijkkennis om na stilstand weer snel verder te kunnen rijden kan echt veel beter”, stelt FNV aan NS.

Verbeterpunten

In totaal is de werkgroep met twaalf verbeterpunten op de proppen gekomen, die moeten bijdragen aan het doel om het vervoer op de HSL op een aanvaardbaar niveau te brengen. FNV verwacht daarom op korte termijn een concrete uitnodiging om deze punten toe te lichten en te werken aan een verbeterplan. Maar voor het opstellen van dit plan mag best de tijd genomen worden. “We willen een weloverwogen en samenhangend plan”, licht Janssen toe. “En daarvoor moeten er een paar heilige huisjes om bij NS.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “FNV: laat machinisten meer praktijkervaring opdoen op HSL”

Arco Sierts|08.04.19|16:22

Citaat: “Het beleid dat spoorvervoerder NS nu hanteert op de HSL biedt onvoldoende oplossingen voor het hoge aantal strandingen”.

Duh. Nogal wieddes. Want met beleid is nog nooit een technisch-inhoudelijk probleem opgelost. Technisch-inhoudelijke problemen los je op met ter zake doende technisch-inhoudelijke kennis, inzicht & overzicht. Machinisten kunnen dat ook niet. Die kunnen alleen ‘dwijlen’ als de techniek weer eens faalt. Maar ja, dwijlen met de faalkraan vol open…

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.