Eindelijk een Uithoflijn, extra treinen en 200 elektrische bussen

De start van de nieuwe dienstregeling dit weekend vormde tegelijkertijd het moment van de waarheid voor de vermaarde Uithoflijn en de stop op het al lang opgeleverde station Zwolle Stadshagen. Bovendien werden bijna 200 elektrische bussen verwelkomd; circa 150 door Qbuzz in Groningen Drenthe en 55 door de RET. Met een klap is een fors deel van de Nederlandse busvloot verder verduurzaamd.

Er zijn dus behoorlijk wat grote wijzigingen doorgevoerd in het OV in de laatste dagen. En hoewel er qua aankomst- en vertrektijden geen grote veranderingen op de rol stonden bij NS, koos de spoorvervoerder er wel voor om de reistijd te versnellen met een extra treinen tijdens de spits richting Harderwijk en werd de terugkeer van een directe intercity vier keer per dag tussen Dordrecht en Noord-Brabant gevierd.

Uithoflijn

Een van de belangrijkste ontwikkelingen afgelopen maandag was de opening van de Uithoflijn, een van de duurste tramlijnen ter wereld. De opening van deze lijn moest 1,5 jaar worden uitgesteld en kostte miljoenen meer dan vooraf gepland, maar sinds maandag rijdt Tram 22 op werkdagen naar het Utrecht Science Park tussen 06.00 uur ’s ochtends en 22.00 uur ’s avonds. In het weekend rijdt de tram niet. Minister Cora van Nieuwenhuizen, die zaterdag bij de introductie was, noemde dit een stap naar de toekomst en stelde ook dat ‘iedereen gewoon blij is dat het éíndelijk zover is’.

De opening van deze tram betekent tegelijkertijd een definitief afscheid van buslijn 12. Die bussen zijn volgens de vervoerder niet meer nodig, omdat de capaciteit volgens de vervoerder voldoende is om alle reizigers te vervoeren. Overigens rijden de trams in eerste instantie nog met een beperkte frequentie, namelijk 10 keer per uur. In de loop van 2020 zal de frequentie verder worden verhoogd.

Kamperlijn

Daarnaast ging dus ook Zwolle Stadshagen volgens planning officieel open. Om dit mogelijk te maken waren aanpassingen aan de dienstregeling en uitgebreide praktijktesten nodig, maar inmiddels is de dienstregeling zodanig aangepast dat er op dit station kan worden gestopt en vrijwel alle aansluitingen behouden blijven. Dit tot tevredenheid van alle betrokken partijen. Regiodirecteur van ProRail Dorothé Wennekendonk: “We zijn allemaal blij dat het nu zover is. We kampten met forse tegenvallers maar die hebben we gezamenlijk met vervoerder, provincie en gemeenten overwonnen.”

“We hopen dat reizigers nog vele jaren profiteren van de treinverbinding van en naar Stadshagen. En natuurlijk van de gehele, vernieuwde Kamperlijn die hiermee is geëlektrificeerd en met een extra station is opgeleverd.” De punctualiteit van Keolis op dit traject tussen Zwolle en Kampen is volgens beheerder ProRail op maandag 16 december 100 procent.

Elektrische bussen

In Groningen Drenthe ging de nieuwe concessie van start en niet eerder werden zo veel elektrische bussen in één klap in de dienstregeling werden opgenomen. Hier zijn namelijk van drie verschillende leveranciers circa 150 batterij-elektrische bussen gaan rijden. Er zijn alleen nog een paar Qlink-bussen die op een later moment verwisseld worden door de variant van Heuliez.

In Rotterdam hebben ze het gehouden op ‘slechts’ 55 stuks. Dat was een bewuste keuze, legde RET-topman Maurice Unck daar uit. Door de bussen stapsgewijs te bestellen, zouden ze efficiënter gebruik kunnen maken van de ontwikkelingen in de techniek. In de komende jaren is het de bedoeling steeds enkele tientallen nieuwe bussen te bestellen om zo uiteindelijk in 2030 alleen nog zero emissie-voertuigen in de vloot te hebben.

Extra treinstel Arriva

Vervoerder Arriva heeft maandagochtend besloten om een extra treinstel te laten rijden op het Blauwnet-traject tussen Emmen en Zwolle. Dit hebben de provincies Drenthe en Overijssel gefinancierd. Arriva-directeur Anne Hettinga: “De afgelopen twee jaar laat het Blauwnettraject Emmen-Zwolle een groei van 7,5 procent per jaar zien. Dit maakt het mogelijk dat we samen met onze opdrachtgevers kunnen blijven investeren in verbeteringen voor de reiziger. Daar is dit 15e treinstel weer een mooi voorbeeld van.”

En ook de Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman is verheugd: “Door de jaarlijkse toename van het aantal reizigers op deze lijn hebben we geïnvesteerd in deze 15e trein. Hiermee kunnen we nog meer reizigers in de spits van een zitplaats voorzien. Dat is natuurlijk een mooie ontwikkeling waar de reiziger echt bij gebaat is.”

Gedeputeerde van de provincie Drenthe, Cees Bijl voegde toe: “Naast het nadenken over nieuwe verbindingen, is het van groot belang om te blijven investeren in het verbeteren van bestaande verbindingen. Ook daarmee zorgen we ervoor dat meer mensen de keuze voor de trein maken.”

Spitstreinen NS

Als laatste heeft NS dus enkele veranderingen doorgevoerd. Behalve de toevoeging Centraal aan de naam van stations Eindhoven en Amersfoort en de naamswijziging voor station Delft Zuid naar station Delft Campus, werd vooral ingezet op kortere reistijden.

De extra treinen tussen Harderwijk en Amersfoort in de spits stoppen alleen in Nijkerk en maken de reistijd tussen de Randstad en Harderwijk op die manier tot wel 15 minuten korter en de directe intercity tussen Dordrecht, Breda, Tilburg en Eindhoven maakt de reistijd tussen het begin en het eindstation 9 minuten korter. Die directe trein rijdt voortaan vier keer per dag.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

2 reacties op “Eindelijk een Uithoflijn, extra treinen en 200 elektrische bussen”

Pat Rick|18.12.19|12:35

De groei op de lijn naar Emmen kan betekenen dat er potentie is voor doortrekking naar Ter Apel en Stadskanaal. De spoorbedding ligt er nog tot Weerdinge en aan de andere kant is die er nog tussen Musselkanaal en Ter Apel (ongeveer 11 km).

RET mag wel wat meer electrisch bestellen, want in Sittard kunnen ze al wel naar Zero Emissie

Ron Nohlmans|17.12.19|13:45

Ook station Eindhoven heet m.i.v. de nieuwe dienstregeling Eindhoven Centraal