Lint trein op Maaslijn (bron: Arriva)

Arriva haalt storingsgevoelige treinstellen van Maaslijn

Arriva rijdt momenteel met kortere treinen op de Maaslijn van Venlo naar Nijmegen. Dit komt omdat de vervoerder tijdelijk een aantal storingsgevoelige treinstellen uit de vloot heeft moeten halen. Deze regionale treinlijn staat bekend als erg kwetsbaar, waarop storingen vaker dan gemiddeld voorkomen. 

Op de Maaslijn moet Arriva rijden met ouder dieselmaterieel en het traject is ook nog eens deels enkelsporig. Dat zorgt regelmatig voor hinder, bijvoorbeeld door problemen met het materieel of een infrastoring. Tegelijkertijd kan een gestrande goederentrein het treinverkeer op de lijn flinke tijd verstoren. De vervoerder merkte de laatste weken echter opvallend veel uitval op.

Onderhoud

Dat kwam omdat momenteel een aantal treinen voor het geplande en verplichte onderhoud in de werkplaats is. Daarna bleek juist dat enkele treinstellen van het overgebleven materieel – dat dus volop werd ingezet – ook met storingen te maken kregen. “Soms ontstaat storing en uitval net op de plek waar we het natuurlijk het minst graag hebben, namelijk precies op de delen enkelspoor van de Maaslijn. Met alle gevolgen van dien”, aldus de vervoerder. Daarom is tijdelijk besloten de meest storingsgevoelige treinstellen tijdelijk uit de vloot te halen.

Een van de grootste problemen op de Maaslijn is de verlate elektrificatie en de realisatie van het dubbelspoor. Bij gunning van de concessie was beloofd dat dit in 2020 gerealiseerd zou zijn. Die deadline is bij lange na niet gehaald en momenteel wordt gedacht dat de  werkzaamheden in 2024 gereed zullen zijn. Dit betekent dat Arriva langer met oude dieseltreinen moet doorrijden. De nieuwe treinen zijn al besteld, maar kunnen pas gaan rijden als het spoor geschikt is voor elektrische voertuigen. Tot die tijd blijft de lijn gevoelig voor verstoringen, benadrukt de vervoerder.

Betrouwbaarheid

De overlast van de kortere treinen wordt enigszins verminderd doordat veel scholieren vrij zijn door de carnavals- en krokusvakantie. De vervoerder belooft verder de dagelijkse inzet van de treinen goed in de gaten te houden en waar mogelijk bij te sturen. Het uit de dienstregeling halen van de treinstellen heeft er tegelijkertijd voor gezorgd dat de stellen die nog wel rijden veel minder uitvallen en betrouwbaarder rijden.

Tegelijkertijd is dit slechts een tijdelijke oplossing. De vervoerder werkt aan een aangepast onderhouds- en revisieplan, dat de lijn robuuster moet maken nu de opwaardering van de Maaslijn langer op zich laat wachten.  “De planning daarvoor, waarbij het puzzelen met de beschikbare stellen en het voorhanden hebben van onderdelen een belangrijke items zijn, wordt nu uitgewerkt. Dat moet de oplossing bieden die voor de langere termijn, tot aan de elektrificatie, gaat gelden.”

Lees ook:

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

1 reactie op “Arriva haalt storingsgevoelige treinstellen van Maaslijn”

Pat Rick|27.02.20|16:28

Maaslijn is niet iets om trots op te zijn. Het is duidelijk dat deze voor alle spoorbedrijven aan de laatste mem hangt. Nu zijn er 4 treinstellen buiten dienst en is er geen reservematerieel

Gaat Arriva van elders tijdelijke treinstellen regelen als de revisie langer duurt dan de vakantie?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.