NMBS: drie maanden om Fyra’s op orde te maken

Marc Descheemaecker, topman, NMBS

AnsaldoBreda krijgt drie maanden de tijd om de problemen met de Fyra op te lossen. 

Als dat niet gebeurt, dan verbreekt de NMBS het contract met de Italiaanse producent. Dat maakte NMBS maandagmiddag bekend tijdens een perconferentie. De Belgische spoorvervoerder komt met een directe treinverbinding tussen Antwerpen en Roosendaal ter vervanging van de Fyra. De vervangende treindienst gaat vanaf komend weekend rijden. Oppositiepartijen D66 en CDA willen dat er een parlementaire enquête komt naar de Fyra.

NMBS-topman Marc Descheemaeker: “Wij geven AnsaldoBreda drie maanden de tijd om de treinstellen fundamenteel in orde te brengen. Zo niet, dan kan NMBS overgaan tot het definitief schrappen van het contract.”

“De Fyra is en blijft een goed project. Maar we hebben een betrouwbare trein nodig en het is de trein van AnsaldoBreda die op niveau gebracht moet worden. Indien die niet op niveau komt, dan hebben we een groot probleem binnen Fyra en moeten we dit radicaal oplossen”, zegt de topman.

Alternatieve treindienst

Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur schreef maandag in een brief aan de Tweede Kamer dat het nog maanden kan duren voordat de Fyra-treinen weer rijden. Mansveld zegt dat NS en NMBS voor het einde van de maand met een plan moeten komen voor een alternatieve treindienst tussen tussen Amsterdam en Brussel. ProRail verklaarde tegenover Metro dat het nog zeker een tot twee weken duurt voordat de opgeheven intercitydienst (Beneluxtrein) van Amsterdam naar Brussel terug kan keren.

NS HiSpeed en NMBS besloten vorige week om beschadigde Fyratreinen uit dienst te nemen. De treinen werden beschadigd door ijsblokken op het spoor. Daardoor liet het plaatwerk van de treinen los. 

De Belgische spoorveiligheidsinstantie besloot daarop dat er geen Fyra-treinen meer op het Belgische deel van de hogesnelheidslijn mogen rijden.

Betrouwbaarheid

Ook de NS haalde daarna de snelle treinen uit de dienstregeling. De Fyra-treinen mogen pas weer rijden totdat de betrouwbaarheid gegarandeerd kan worden.

De NS stelt de fabrikant AnsaldoBreda aansprakelijk voor de problemen met de Fyra-treinen. De NS heeft de afname van de Fyratreinen die zijn besteld stopgezet. PvdA-Kamerlid Betty de Boer: “Het is nu zaak om de Fyra’s te laten rijden en de producent aansprakelijk te stellen. De NS moet nu laten zien wat hij waard is.” De NS heeft zestien Fyratreinen besteld, waarvan er al negen zijn afgenomen. 

De Fyratreinen kosten 22 miljoen euro per stuk.

Problemen oplossen

Kamerlid Jef van den Bergh van de Belgische partij CD&V: “De beste structurele oplossing zou zijn dat de Fyra’s opnieuw ingezet worden, maar er wordt over getwijfeld of dat kan. Als dat niet lukt, dan moet er op zoek worden gegaan naar hogesnelheidstreinen. Maar dat is wel een proces dat een paar jaar kan duren.”

Van den Bergh begrijpt niet waarom de Beneluxtrein heeft moeten wijken voor de Fyra. “Ik begrijp niet dat een intercitytrein is vervangen door een Thalys light. De Fyra is nooit een alternatief voor de Beneluxtrein geweest.”

Marieke van Gompel

Lees ook:
NS overweegt terugsturen Fyra-treinen
Mansveld roept NS-directeur op matje over Fyra

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “NMBS: drie maanden om Fyra’s op orde te maken”

Peter van Heyningen|21.01.13|17:11

hoe is het toch mogelijk? Heel Frankrijk wordt verbonden met hoge snelheidstreinen van een reeds jaren betrouwbaar gebleken merk. In Nederland moeten we het weer beter weten. we beginnen te investeren in een Italiaans niet uitziend treinstel. Vanaf het begin problemen. we zijn dan kennelijk niet in staat om in een vroeg stadium de stekker uit een – naar het zich laat uitzien – domme investering te trekken. Liever nog een paar honderd miljoen extra investeren in plaats van je verlies nemen. dom