Regionale vervoerders minder vaak door rood sein in 2012

rood sein



De regionale vervoerders zijn in 2012 minder vaak door een rood sein gereden dan in het jaar daarvoor. Ook bij NS reizigers reden er in 2012 minder treinen door een rood sein dan in 2011. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Het totaal aantal STS-passages (stoptonend sein-passages) nam echter toe. 



Uit de cijfers van ITL blijkt dat het aantal STS-passages van 155 in 2011 naar 175 in 2012 is toegenomen. Deze toename kan te verklaren zijn doordat overige vervoerders zoals goederenvervoerders en werktreinen vaker door rood reden. In totaal rijden er 36 vervoerders op het Nederlandse spoor.

Treinkilometers

Arriva passeerde in 2012 10 keer een rood sein waar dat in 2011 nog 11 keer gebeurde. Syntus reed in 2012 5 keer door een rood sein ten opzichte van 6 keer in het jaar daarvoor. Veolia reed zowel in 2011 als in 2012 2 keer door een rood sein. Connexxion passeerde in 2012 geen enkel rood sein. In 2011 gebeurde dat nog een keer. NS Reizigers zag het aantal STS-passages van 87 in 2011 naar 83 in 2012 dalen.

Het is nog onbekend hoe de STS-passages zich verhouden ten opzichte van het aantal gereden treinkilometers. De Inspectie publiceert het definitieve rapport over de STS-passages in 2012 naar verwachting in mei of juni van dit jaar.

Veiligheid

Arriva stelt vorig jaar 8 procent meer treinkilometers te hebben gereden dan het jaar ervoor. “Om machinist bij Arriva te worden moet je een zeer strenge door het ILT goedgekeurde selectieprocedure volgen, inclusief de benodigde opleidingen. Wegbekendheid is hier een onderdeel van en wordt op maat aangeboden.

 Mocht een machinist de fout in gaan, dan volgt direct een standaard veiligheidsprocedure”, legt een woordvoerder uit.

Veolia zegt in een reactie het aantal STS-passages verder terug te willen brengen naar nul. De vervoerder investeerde, net als veel andere vervoerders, in samenwerking met ProRail in het inbouwen van ATB Vv (automatische treinbeïnvloeding, verbeterde versie). Dit treinbeveiligingssysteem grijpt in als treinen een rood sein dreigen te passeren.

Taskforce

ProRail heeft een taskforce opgericht om het aantal STS-passages terug te dringen. Omdat het om voorlopige cijfers van het ILT gaat, wil de spoorbeheerder niet verder ingaan op de toename in 2012. ProRail zegt wel dat er nog een grote winst in veiligheid valt te behalen. Dat kan onder meer door het aantal kruisende bewegingen moet worden voorkomen. Als er kruisende bewegingen zijn, dan moet er voldoende tijd worden ingepland tussen de treinen.

Om het aantal rood sein-passages tegen te gaan is in 2008 begonnen met de uitrol van ATB Vv op het spoor. ATB Vv bewaakt de snelheid bij nadering van een stoptonend sein en grijpt in wanneer de snelheid hoger is dan toegestaan of wanneer de trein alsnog het stop tonende sein passeert. Het is nog onbekend waarom het totale aantal rood sein-passages in 2012 toch is toegenomen.

ERTMS

In de komende tien tot vijftien jaar wordt het Europese beveiligingssysteem ERTMS (European Rail Traffic Management System) uitgerold. ERTMS grijpt al in voordat het mis dreigt te gaan in. ERTMS kan de snelheid en de remming van de trein bewaken.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Afname STS-passages door betere selectie machinisten
Kleine vervoerders rijden vaker door rood sein

Auteur: Bart Pals

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.