Machiniste treinbotsing Amsterdam accepteert taakstraf

De machiniste van de sprinter die in april vorig jaar bij Amsterdam Centraal Station tegen een intercitytrein botste, gaat akkoord met een taakstraf van 120 uur. Dat heeft het Openbaar Ministerie in Amsterdam bevestigd. Bij het enstige treinongeluk viel één dode en raakten bijna tweehonderd mensen gewond. Het OM vindt dat de machiniste niet oplettend genoeg was.

“In september hebben we een voorstel aan de machiniste gedaan voor een taakstraf van 120 uur. Die heeft ze nu geaccepteerd en daarmee is de kous voor ons af”, aldus een woordvoerder van het OM. Als de machiniste niet met de taakstraf akkoord was gegaan, had ze voor de rechter moeten verschijnen.

Aandacht bij seinen

Op het baanvak waar de sprinter reed, was op die dag wegens werkzaamheden slechts een enkel spoor beschikbaar. “Alhoewel ze dus goed op de seinen moest letten, is ze het rode sein gepasseerd terwijl ze beroepshalve aan het bellen was”, zo concludeerde het OM.

Uit de onderzoeken blijkt dat de machiniste voordat zij aan haar dienst begon de rittenkaart met de geplande stops heeft gekregen. Ook de plaatsen met rode seinen die ze kon verwachten stonden daarop aangegeven. Volgens haar eigen verklaring reed er vlak voor het ongeval plaatsvond een trein schuin voor haar met een defect achtersein.

Onderzoeken

“Toen zij door de wisselstraat reed, hield zij niet haar volle aandacht bij de seinen maar probeerde zij contact te leggen met de trein voor haar om het defect te melden. Hierdoor heeft zij gedurende 45 seconden, over een baanvak van ongeveer 500 meter, niet gekeken naar het voor haar geldende sein en is zij het rode sein gepasseerd. Met als gevolg dat de sprinter en de intercity op hetzelfde spoor kwamen te rijden en met elkaar in botsing kwamen”, aldus het OM.

Uit de onderzoeken door de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) en de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) blijkt dat de veiligheidssystemen van ProRail en de NS op het moment van het ongeval niet voldeden aan de daarvoor gestelde normen. Daarmee hebben beide organisaties artikel 7 van de Beheersconcessie hoofdspoorweginfrastructuur overtreden. Volgens het OM kan deze overtreding kan niet strafrechtelijk worden vervolgd. Wel zijn zowel ProRail als NS onder verscherpt toezicht gesteld van de ILT.

Zware straf

Vakbonden, spoorvervoerder NS en reizigersorganisaties vinden dat de straf voor de machiniste te zwaar is. “Machinisten doen naar eer en geweten hun werk en geen enkele machinist rijdt ooit bewust door rood. Een ongeval met slachtoffers is één van de ergste dingen die een machinist kan overkomen”, aldus de NS.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.