NS, trein, station Roermond

Rechter: NS mag inschrijven op Limburgse OV-concessie

NS mag met haar dochterbedrijf Abellio meedoen aan de grote aanbesteding voor het openbaar vervoer in Limburg. De provincie Limburg maakt zich niet schuldig aan het bevoordelen van de NS. Dat heeft de rechtbank in Maastricht donderdag bepaald. Vervoerder Veolia had een kort geding aangespannen tegen de provincie. Volgens Veolia is er bij de Limburgse aanbesteding geen level playing field doordat de NS voordelen heeft ten opzichte van de andere vervoerders.

Veolia vindt dat NS misbruik maakt van haar machtspositie. Zou zou de NS een eventueel verlies in Limburg kunnen compenseren met opbrengsten uit andere winstgevende lijnen. Ook heeft NS volgens Veolia voordelen omdat ze servicebalies op de Limburgse treinstations heeft waar dochter Abellio gebruik van kan maken, maar concurrerende vervoerders niet. Daarnaast zou Abellio betere aansluitingen kunnen bieden omdat moederbedrijf NS de intercitydiensten al verzorgt. Ook zou NS voordelen hebben op het gebied van inzet van treinmaterieel.

Concurrentie

Volgens de voorzieningenrechter is de eventuele voorsprong van NS op andere vervoerders niet te wijten aan het gedrag van de provincie. Als NS beschikt over meer expertise, informatie of technische mogelijkheden dan de andere vervoersbedrijven dan komt dat door de historisch bepaalde marktpositie van NS. De rechter vindt het niet de taak van de provincie om concurrentie om of op het spoor te bewaken. Om die redenen hoeft de aanbesteding voor de concessie niet te worden aangepast en wordt de procedure niet uitgesteld.

Directeur Manu Lageirse van Veolia zegt in een reactie de uitspraak ‘een gemiste kans’ te vinden. “Wij moesten een statement maken om aan te geven dat er in deze aanbesteding geen sprake is van een level playing field, maar deze uitspraak betekent niet dat we het hierbij laten zitten.” Veolia gaat niet in hoger beroep tegen de uitspraak van de voorzieningenrechter. “Maar als hetgeen wij vrezen gebeurt bij de gunning, dan zullen we wel bezwaar indienen.”

Alternatieven

Advocaat Frederik van Nouhuys gaf tijdens de rechtszitting op 3 oktober aan dat Veolia drie mogelijke alternatieven heeft om het aanbestedingsproces eerlijk te laten verlopen. De eerste is om NS helemaal uit te sluiten van de inschrijving op de concessie.

Een tweede oplossing zou volgens de vervoerder zijn om de gedecentraliseerde stoptreinverbindingen Roermond – Maastricht en Sittard – Heerlen uit de OV-concessie te halen en apart aan te besteden. De derde mogelijkheid is dat de provincie ervoor zorgt dat er sprake is van een level playing field in deze OV-concessie.

Onderzoek ACM

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onderzoek is gestart naar mogelijk machtsmisbruik van NS in de Limburgse OV-concessie. Dat doet de waakhond naar aanleiding van een klacht die Veolia indiende. De rechter stelt dat er niet hoeft te worden gewacht op de uitkomsten van het onderzoek van ACM.

Limburg besteedt het gehele openbaar vervoer in de provincie in een keer aan met uitzondering van de intercitydiensten, die in handen blijven van NS. De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard, die nu nog door NS worden verzorgd, worden voor het eerst aanbesteed. Een andere regionale spoorlijn in de concessie is de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Deze spoorverbinding en de Limburgse busdiensten worden op dit moment door Veolia geëxploiteerd. De OV-concessie Limburg gaat in op 11 december 2016 en duurt 15 jaar.

Lees ook:

‘Regionale vervoerders kansloos bij aanbesteding in Limburg’
Inschrijving OV-concessie Limburg uitgesteld vanwege rechtszaak

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.