Twee NS-treinen halteren op Utrecht CS

Zes treinen per uur tussen Utrecht en Amersfoort vanaf december

Met ingang van de nieuwe dienstregeling eind dit jaar gaan er tussen Amersfoort en Utrecht elk uur zes intercity’s rijden. Op dat moment zijn dit er nog vier per uur. Verder zullen er meer treinen gaan rijden tussen Eindhoven en Dordrecht en wordt de frequentie tussen Zandvoort en Haarlem in de zomer verhoogd vanwege de Grand Prix Formule 1. 

Dat zijn de belangrijkste veranderingen in de nieuwe dienstregeling, die bekend zijn geworden nu infrabeheerder ProRail de beschikbare ruimte op het spoor heeft verdeeld onder 34 vervoerders die ruimte aanvroegen. Het gaat daar om zowel reizigers- als goederenvervoerders. De nieuwe dienstregeling zal ingaan op 15 december 2019.

Puzzel

ProRail spreekt opnieuw van een grote puzzel om de beschikbare ruimte op het spoor goed te verdelen. Dit komt met name omdat het aantal reizigers toeneemt en de capaciteit dus steeds beter benut moet worden. Ook NS kaartte dit vorige week bij de presentatie van de halfjaarcijfers. De spoorcapaciteit raakt op, stelde NS-directeur Roger van Boxtel.

ProRail probeert dit deels op te lossen door de beschikbare ruimte beter te benutten met behulp van een nieuw planningssysteem. Waar eerder de dienstregeling nog op de minuut werd gepland, kan de infrabeheerder sinds dit jaar per tien seconden plannen. “Het voordeel hiervan is dat we nog nauwkeuriger kunnen plannen en daardoor creëren we weer wat ruimte op het drukke Nederlandse spoor”, aldus ProRail.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

4 reacties op “Zes treinen per uur tussen Utrecht en Amersfoort vanaf december”

Arco Sierts|19.08.19|16:46

De titel van dit artikel is niet correct: er komt geen 10-minuten-trein tussen Ut en Amf. Twee IC’s gaan vlak voor resp. na elkaar rijden, net zoals vroeger in de spits ook gedaan werd (de zgn ‘voortreinen’ Ut-Amf-Zl).

Wat er concreet gebeurd, is dat de IC Gvc-Ut kort na de IC Rtd-Ut-Amf-Zl-Gn/Lw naar Amf gaat rijden, en vervolgens naar Apd-Dv doorrijdt in het pad van de huidige IC’s Asd-Hvs-Amf-Apd-Dv. IC-Berlijn zal dan een stukje moeten schuiven.

Over het nadeel hoor je niemand. Vreemd…

Arco Sierts|19.08.19|19:16

[@redactie: dank voor correctie van de titel]

Inge Jacobs|20.08.19|14:41

Graag gedaan – bedankt voor de oplettendheid!

kees boer|20.08.19|20:38

Prima maar dan moet dan in een keer goed doen,dan zouden de tussenintercity’s ook in Bilthoven moeten stoppen om Utrecht te ontlasten gezien er ook berichten zijn dat de tram naar de Uithof over enkele jaren ontoereikend is

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.