Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op

Foto: marieke Foto: ProMedia

In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe wordt gewerkt aan een motie waarin onder andere wordt gepleit voor de aanleg van de Lelylijn. Deze nieuwe treinverbinding tussen Groningen en de Randstad via Lelystad werd halverwege dit jaar nog terzijde geschoven door de staatssecretaris. Maar in het noorden van Nederland lijkt het laatste woord daarover nog niet gesproken.

De verbetering van het spoor richting noord-Nederland staat op de agenda in het noordelijk Statenberaad, zo meldt RTV Noord. Dit is een niet-officieel overlegorgaan met daarin Statenleden uit Groningen, Friesland en Drenthe, dat begin dit jaar is ingesteld. Hierin wordt gesproken over provincie-overstijgende ontwikkelingen.

Zwolle

Een van de reden dat er gepleit wordt voor deze nieuwe spoorlijn, is de huidige afhankelijkheid van Zwolle. Als er op dit station iets gebeurt of er problemen zijn met een trein, is het noorden van Nederland plotseling veel minder goed bereikbaar per trein. Een nieuwe verbinding via Heerenveen en Lelystad zou dat probleem oplossen.

De provincies staan daarin niet alleen. Topman Hans de Boer van VNO-NCW heeft zich eerder al uitgesproken voor de komst van de Lelylijn en ook NS-topman en voormalig ProRail-directeur Pier Eringa erkenden het belang van betere spoorverbindingen naar noord-Nederland. “Als je naar de huidige spoorambities kijkt, lijkt het alsof er geen wereld is boven Zwolle”, vertelt Drents Statenlid Bart van Dekken. Daarom is het de ambitie van het Statenberaad om een goede ambitie te formuleren.

Verbetering

Overigens is alleen de Lelylijn niet voldoende. In de motie van het Statenberaad zal ook gepleit worden voor een verbetering van bestaande spoorverbindingen en een versnelling van de reistijd tussen Groningen en Amsterdam. Begin dit jaar vond in de nacht een eerste proef plaats met een extra snelle trein van Groningen naar Den Haag. Het is nog niet bekend wanneer de motie komt, maar de ambitie is nog dit jaar.

De staatssecretaris gaf dus eerder al aan op korte termijn niets te zien in deze Lelylijn. Ze noemde het te duur en zei op basis van een onderzoek te verwachten dat dit weinig effect had. Om de verbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland te verbeteren, was ze wel bereid een busverbinding te willen onderzoeken.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op”

Pat Rick|21.10.19|12:20

Het is goed om dan ook een snelle verbinding mee te nemen met Hamburg (en Bremen) in de argumentatie. En de upgrade Groningen – Bremen iets ambitieuzer te maken naar 200 km/uur. Met de aan te leggen Fehmarnbelttunnel komt dan een snelle verbinding met Kopenhagen tot stand (waardoor men snel door kan naar Malmo / zuid-Zweden). Internationaal is Amsterdam – Hamburg een ontbrekende schakel.

Jules Vismale|03.11.19|21:55

Ze moderniseren het spoorwegennet in het uiterste noorden nog niet eens omdat de hele infrastructuur daar gigantisch achterloopt en ze daarginder niet eens pretparken, dierentuinen of uitgestrekte bossen hebben die toeristen zouden kunnen aantrekken.

kees boer|12.11.19|17:42

Ik zeg opnieuw dat deze lijn er echt komen moet om ook de huidige verkeersstromen te ontlasten,de wegen lopen vol,de treinen lopen vol, NS zegt ook zelf als er niks gedaan wordt is er omstreeks 2025 een infarct

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op | OVPro.nl

Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op

Foto: marieke Foto: ProMedia

In de provincies Groningen, Friesland en Drenthe wordt gewerkt aan een motie waarin onder andere wordt gepleit voor de aanleg van de Lelylijn. Deze nieuwe treinverbinding tussen Groningen en de Randstad via Lelystad werd halverwege dit jaar nog terzijde geschoven door de staatssecretaris. Maar in het noorden van Nederland lijkt het laatste woord daarover nog niet gesproken.

De verbetering van het spoor richting noord-Nederland staat op de agenda in het noordelijk Statenberaad, zo meldt RTV Noord. Dit is een niet-officieel overlegorgaan met daarin Statenleden uit Groningen, Friesland en Drenthe, dat begin dit jaar is ingesteld. Hierin wordt gesproken over provincie-overstijgende ontwikkelingen.

Zwolle

Een van de reden dat er gepleit wordt voor deze nieuwe spoorlijn, is de huidige afhankelijkheid van Zwolle. Als er op dit station iets gebeurt of er problemen zijn met een trein, is het noorden van Nederland plotseling veel minder goed bereikbaar per trein. Een nieuwe verbinding via Heerenveen en Lelystad zou dat probleem oplossen.

De provincies staan daarin niet alleen. Topman Hans de Boer van VNO-NCW heeft zich eerder al uitgesproken voor de komst van de Lelylijn en ook NS-topman en voormalig ProRail-directeur Pier Eringa erkenden het belang van betere spoorverbindingen naar noord-Nederland. “Als je naar de huidige spoorambities kijkt, lijkt het alsof er geen wereld is boven Zwolle”, vertelt Drents Statenlid Bart van Dekken. Daarom is het de ambitie van het Statenberaad om een goede ambitie te formuleren.

Verbetering

Overigens is alleen de Lelylijn niet voldoende. In de motie van het Statenberaad zal ook gepleit worden voor een verbetering van bestaande spoorverbindingen en een versnelling van de reistijd tussen Groningen en Amsterdam. Begin dit jaar vond in de nacht een eerste proef plaats met een extra snelle trein van Groningen naar Den Haag. Het is nog niet bekend wanneer de motie komt, maar de ambitie is nog dit jaar.

De staatssecretaris gaf dus eerder al aan op korte termijn niets te zien in deze Lelylijn. Ze noemde het te duur en zei op basis van een onderzoek te verwachten dat dit weinig effect had. Om de verbinding tussen de Randstad en het noorden van Nederland te verbeteren, was ze wel bereid een busverbinding te willen onderzoeken.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

3 reacties op “Noordelijke provincies geven Lelylijn nog niet op”

Pat Rick|21.10.19|12:20

Het is goed om dan ook een snelle verbinding mee te nemen met Hamburg (en Bremen) in de argumentatie. En de upgrade Groningen – Bremen iets ambitieuzer te maken naar 200 km/uur. Met de aan te leggen Fehmarnbelttunnel komt dan een snelle verbinding met Kopenhagen tot stand (waardoor men snel door kan naar Malmo / zuid-Zweden). Internationaal is Amsterdam – Hamburg een ontbrekende schakel.

Jules Vismale|03.11.19|21:55

Ze moderniseren het spoorwegennet in het uiterste noorden nog niet eens omdat de hele infrastructuur daar gigantisch achterloopt en ze daarginder niet eens pretparken, dierentuinen of uitgestrekte bossen hebben die toeristen zouden kunnen aantrekken.

kees boer|12.11.19|17:42

Ik zeg opnieuw dat deze lijn er echt komen moet om ook de huidige verkeersstromen te ontlasten,de wegen lopen vol,de treinen lopen vol, NS zegt ook zelf als er niks gedaan wordt is er omstreeks 2025 een infarct

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.