Extra perron en wissels

Tweede Kamer steekt 40 miljoen euro in flessenhals Meppel

Beeld: Station Meppel
Station Meppel. Foto ter illustratie Shutterstock, Ronald Wilfred Jansen

De Tweede Kamer maakt in totaal 40 miljoen euro vrij om de “flessenhals” op het spoor bij Meppel op te lossen. Alle treinen die naar het noorden van het land rijden, moeten via Meppel. Vaak zijn er storingen op het traject, gemiddeld negen uur per week.

Inmiddels steunen ook NSC, VVD, BBB, D66 en JA21 het voorstel van de ChristenUnie, GroenLinks-PvdA en het CDA. Van het geld moeten onder meer een extra perron en extra wissels komen. Eerder was er al 35 miljoen euro voor beschikbaar gesteld, maar er was nog 40 miljoen euro nodig.

Verschillende partijen vinden de investeringen in de infrastructuur in het noorden te karig. Ook vanuit de provincies zelf wordt al lange tijd aangedrongen op meer geld voor wegen en openbaar vervoer. Het kabinet verdedigde eerder nog de hogere uitgaven voor infrastructuur in de Randstad: daar worden de komende jaren veruit de meeste woningen bijgebouwd.

De Tweede Kamer debatteert dinsdag en donderdag verder over de begroting van het ministerie van Infrastructuur.

Lees ook:

Auteur: ANP

1 reactie op “Tweede Kamer steekt 40 miljoen euro in flessenhals Meppel”

Pat Rick|24.01.24|09:07

Goed om in deze situatie de flessenhals aan te pakken, maar eigenlijk had de Lelylijn er al moeten liggen. En dan was hiervoor minder geld nodig en was ook de impact van het aanpakken van de situatie bij Meppel minder (reizigers hadden kunnen omreizen).

Vlag kan uit bij ProRail want extra geld voor wat normaal had moeten werken (geld waarmee ze hun waarschijnlijk een deel van haar overhead mee kan betalen).