Nog dit jaar proef met waterstofbussen in Eindhoven

Eindhoven wil nog voor het einde van het jaar een proef met waterstofbussen. Daarvoor worden twee Phileas-bussen omgebouwd die tussen het centrum en Eindhoven Airport rijden. Het geld voor de proef is afkomstig van het rijk, de provincie en private investeerders. Het gaat om ruim 2 miljoen euro.

Het provinciebestuur legde vorige week de laatste benodigde 594.000 euro op tafel, nadat de nationale overheid eerder 850.000 euro had toegezegd. Het overige bedrag van 583.000 euro is afkomstig uit de private sector. De provincie wil de operatie coördineren met vervoerder Hermes, een dochter van Connexxion, en busbouwer VDL.

De Phileas-bussen (genoemd naar het punctuele hoofdpersonage uit Jules Verne’s De reis om de wereld in tachtig dagen) zijn oorspronkelijk ontworpen als zelfstandig rijdende bus met een chauffeur achter het stuur die alleen ingrijpt waar nodig. Dat heeft in Eindhoven nooit helemaal naar wens gewerkt. De innovatieve bussen zijn zelfs bijna een jaar helemaal uit de running geweest.

Schone waterdamp

Vijf vervoersregio’s hebben samen een bijdrage van 4,25 miljoen euro gekregen van het ministerie van Infrastructuur en Milieu om meer praktijkervaring op te doen met waterstofbussen. Het gaat om de stadsregio’s Rotterdam, Arnhem-Nijmegen, Eindhoven en de provincies Groningen en Zuid-Holland die elk 850.000 euro hebben gekregen. In deze gebieden komen dit jaar tien nieuwe bussen bij die rijden op deze milieuvriendelijke brandstof. Bij verbranding wordt waterstof omgezet voor de elektrische aandrijving, waardoor alleen schone waterdamp wordt uitgestoten.

Vervoerder GVB in Amsterdam deed eerder al ervaring op met twee bussen die op waterstof rijden. De RET gaat met hulp van de subsidie van het ministerie twee waterstofbussen kopen. Vanaf 2016 moeten de eerste waterstofbussen in Rotterdam rijden.

Biobrandstoffen

De plannen van het ministerie komen voort uit de ontwerprichtlijn On the deployment of Alternative Fuels Infrastructure van de Europese Commissie (EC). Daarin vraagt de EC aan lidstaten om vóór 2020 – naast een infrastructuur voor biobrandstoffen, LNG en elektrisch rijden – een waterstoftank-infrastructuur te ontwikkelen, inclusief een plan van aanpak.

De Nederlandse vervoersbedrijven hebben de ambitie dat in 2025 alle OV-bussen geen luchtvervuilende of klimaatbelastende emissies meer uitstoten. Zowel door de inzet van waterstof, als ook met hybride en elektrisch aangedreven bussen.

Lees ook:

Auteur: Redactie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.