Elektrische bus, De Lijn, Brugge

De Lijn moet busritten schrappen door chauffeurstekort

Door een tekort aan buschauffeurs heeft de Belgische vervoerder De Lijn in de afgelopen maanden honderden ritten moeten schrappen. De Lijn worstelt met het invullen van openstaande vacatures voor buschauffeurs, net zoals veel Nederlandse vervoerders. De Vlaamse vakbond ACOD kaartte dit probleem aan via nieuwsmedium VRT NWS.

Volgens de vakbond zouden er eigenlijk circa honderd chauffeurs extra nodig zijn om de dienstregeling te kunnen uitvoeren. “In Vlaams-Brabant merken we op dat er de laatste zes maanden 250.000 klanten hun bus niet hebben zien aankomen omdat er geen personeel beschikbaar is”, aldus Marcel Conters van de vakbond. Alleen dit jaar heeft De Lijn al bijna 600 nieuwe chauffeurs nodig.

Geschrapte ritten

Volgens de Belgische krant Het Belang van Limburg zijn er in de regio Limburg al 455 busritten geschrapt in de eerste drie maanden van 2019. In heel 2018 waren dat er ‘slechts’ 319. In de regio Antwerpen zouden er zelfs dagelijks 400 tot wel 600 ritten niet kunnen worden gereden, omdat er simpelweg te weinig chauffeurs zijn. De vakbond waarschuwt ervoor dat de werkdruk hierdoor stijgt voor de huidige chauffeurs en dat dit kan leiden tot meer ziekteverzuim.

De Lijn is zich bewust van het probleem en startte vorig jaar al een campagne om meer chauffeurs te werven. Maar de vakbond brengt daar tegenin dat het beroep ook aantrekkelijker gemaakt moet worden. “Als je personeel moet aantrekken, moet je ten eerste de arbeidsvoorwaarden verbeteren”, vertelt Conters. “Ten tweede moet er een loonsverhoging komen, dat is zeker aan de orde.” Hij stelt ook dat de vakbond weinig gehoor krijgt, als die het probleem probeert aan te kaarten bij de directie.

Nederland

Ook in Nederland is het een uitdaging om voldoende rijdend personeel te vinden. Vorig jaar vielen er bij verschillende vervoerders ritten uit vanwege een tekort aan chauffeurs en ook dit jaar zijn al hier en daar bussen komen te vervallen om deze reden. Over 2018 zorgde dit bij verschillende vervoerders voor boete. Daarom zijn veel vervoerders actief aan de slag gegaan met het werven van nieuw personeel.

Daarbij wordt ook vaak samengewerkt met scholingsinstituten. Uit onderzoek van CBS blijkt bovendien dat het beroep populairder wordt onder jongeren. Het aantal buschauffeurs tussen de 18 en 30 jaar oud is aan het stijgen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Inge Jacobs is vaste redacteur van OVPro en schrijft voor verschillende andere vakbladen van ProMedia Group.

2 reacties op “De Lijn moet busritten schrappen door chauffeurstekort”

Gerard Bouwman|17.06.19|21:10

Sommige gepensioneerde buschauffeurs willen graag invallen, maar de ondernemingsraden van de OV bedrijven houden dat tegen. Argument; Je pakt dan werk van jongeren weg. Geklets, zolang er een tekort aan buschauffeurs is pak je niemands werk weg.

Pat Rick|20.06.19|11:16

@Gerard: dit heeft vooral betrekking op buurtbussen die worden gereden door vrijwilligers. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat betaald werk wordt vervangen door vrijwilligerswerk (dan is er oneerlijke concurrentie op arbeidsvoorwaarden). Als de buurtbus alleen met onbezoldigde chauffeurs overeind gehouden kan worden is er wel iets voor te zeggen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.