Mercedes Benz eCitaro van Egenberger (foto: Daimler)

eCitaro rijdt ongebruikelijke afstand op Duitse streekbuslijn

De Mercedes-Benz eCitaro is een mijlpaal rijker. In precies een jaar tijd reden twee van deze voertuigen samen 200.000 kilometer in het Duitse openbaar vervoer. Bijzonder is dat de volledig elektrische stadsbussen deze afstand aflegden op een streekbuslijn.

Volgens Daimler is het ongebruikelijk dat de eCitaro op een streekbuslijn met een afstand als als deze wordt ingezet. De busfabrikant noemt dit “waarschijnlijk een record” voor de eCitaro op een reguliere lijndienst. Het gaat om een drukke route van zo’n 20 kilometer tussen Zusmarshausen en Augsburg in Zuid-Duitsland, met onder meer haltes bij een ziekenhuis en universiteit.

Onafgebroken op de weg

Het gaat dus om twee bussen die sinds juli vorig jaar vrijwel onafgebroken in de dienstregeling rijden. Dat gebeurt door busbedrijf Egenberger, dat rijdt voor Augsburger Verkehrs- und Tarifverbund. De accu’s met een capaciteit van 292 kWh worden tussentijds en op de eindpunten opgeladen. Dat is danken aan een door de Duitse regering en deelstaat Beieren gesubsidieerd project.

In het eerste jaar is op deze lijn dankzij de twee eCitaro’s meer dan 100 ton CO2-uitstoot bespaard. Dit is te vergelijken met het gemiddelde jaarlijkse energieverbruik van 65 huishoudens in Nederland. Omdat er ook nog hybride Citaro’s op dezelfde route rijden, wordt tal van relevante data verzameld om de prestaties van het elektrische voertuig te meten.

Stap richting duurzamer OV

Mirko Sgodda van Daimler Buses noemt de prestatie “een volgende belangrijke stap in de overgang naar elektrisch OV”. Het hoofd verkoop, marketing en klantenservice spreekt van een “zeer goede performance van de eCitaro, met name omdat het een 20 kilometer lange streekbuslijn betreft”. Paul Kienberger, managing partner van Egenberger, vindt naast de elektrische aandrijving de efficiënte klimaatregeling met warmtepomp een belangrijke stap op weg naar duurzamer OV.

Verder valt op dat de twee voertuigen zowel aan de binnen- als buitenkant zijn voorzien van gekleurde led-strips om reizigers te wijzen op de in- en uitgang. Ook zijn er extra zijruiten aan de onderste zijwand, waardoor meer licht dan normaal in de bus komt. Ook aan het comfort van de buschauffeurs is gedacht, met bijvoorbeeld een geklimatiseerde stoel en koelbox. Zij worden verder ondersteund door alle momenteel beschikbare assistentiesystemen, waaronder rem- en afslagassistent en snelheidsbegrenzer voor de stedelijke gebieden.

Lees ook:

Auteur: Redactie OVPro

1 reactie op “eCitaro rijdt ongebruikelijke afstand op Duitse streekbuslijn”

Martin Kroon|24.08.21|12:27

Mooie prestatie!
Wel zou ik het directe stroomverbruik willen weten om CO2 te kunnen berekenen. Als uitsluitend boekhoudkundig-groene stroominkoop berekend is, wordt het beeld geflatteerd. Want het gaat om de CO2-emissie per concrete afgenomen grijze(!) kilowatts, en dat getal moet dan vergeleken worden met de CO2-uitstoot van dieselbussen op zo’n route. Dan is 100 ton ( = 500 gram/km) ongeloofwaardig, want grijze stroom is nooit CO2-vrij. Wat is de CO2-uitstoot van de accu’s en alle overhead?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.