Ebusco en Transdev bouwen samenwerking verder uit

Bussen Connexxion Haarlem (foto: Ebusco)
Bussen Connexxion Haarlem. Foto: Ebusco

Busbouwer Ebusco heeft een internationale raamovereenkomst gesloten met OV-bedrijf Transdev voor de levering van elektrische bussen. Het contract heeft een looptijd van vijf jaar. De afgelopen jaren bestelde Transdev al 224 bussen bij Ebusco. De meeste daarvan waren bestemd voor het openbaar vervoer in Nederland.

Het gaat om een contract met het internationale bedrijf Transdev voor orders in Nederland, Frankrijk en Duitsland. Dit betekent niet dat alleen nog maar bussen worden besteld bij Ebusco. Het OV-bedrijf laat weten op groepsniveau leveranciers te hebben benaderd en meerdere fabrikanten te hebben gecontracteerd.

Transdev heeft in de drie landen een gecombineerde vloot van meer dan 10.500 bussen. Mogelijk wordt de overeenkomst later dit jaar uitgebreid naar andere Europese landen.

156 bussen voor Connexxion

Inmiddels heeft Ebusco de eerste offerteaanvragen gekregen voor de levering van emissievrije bussen in Frankrijk en Duitsland. Transdev en Ebusco doen al geruime tijd zaken met elkaar. Twee jaar geleden bestelde Transdev 156 Ebusco bussen voor Connexxion. Ze rijden in de regio Amsterdam, Schiphol en de binnenstad van Haarlem. De laatste bussen van die order worden momenteel geleverd.

Ebusco gaat ook volgend jaar 39 Ebusco 3.0 bussen leveren aan Transdev, die ingezet zullen worden voor stads- en streekvervoer in de regio Gooi en Vecht van Transdev Nederland. In totaal heeft Transdev tot nu toe 224 Ebusco-bussen besteld, overwegend voor het Nederlandse openbaar vervoer.

Kansen

Directeur Peter Bijvelds van Ebusco kijkt uit naar de verdere uitbouw van de samenwerking. “We delen de commitment om de transitie naar emissievrij openbaar vervoer te versnellen, een terrein waarop Transdev leidend is in de industrie. Gezien de omvang van de vloot van Transdev, maar vooral vanwege haar inzet voor schone transportoplossingen, biedt deze overeenkomst grote kansen voor Ebusco.”

Lees ook

Auteur: Yvonne Ton

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.