Eerste volledig elektrische Mercedes-bus voor België

Mercedes-Benz eCitaro De Decker-Van Riet (foto: Daimler)
Persbericht Daimler

De elektrische Mercedes-Benz eCitaro debuteerde al in meerdere Europese landen en inmiddels is ook België aan dit rijtje toegevoegd. Een onderaannemer van vervoerder De Lijn kreeg onlangs namelijk zijn eerste volledige zero emissievoertuig geleverd.

Het gaat om de groep De Decker-Van Riet (DDVR), die de eCitaro zal inzetten op verschillende trajecten in de provincie Antwerpen. Met Daimler Buses | EvoBus België werd een partner gevonden om het elektrificatietraject in te zetten. Bij het hoofdkantoor in Malderen is infrastructuur aangelegd om de elektrificatie mogelijk te maken en inmiddels is dus het eerste voertuig in gebruik.

Laag energieverbruik

Operationeel manager Erik Van den Berghe van DDVR zegt onder de indruk te zijn van de eerste testrit. “Waarbij het lage energieverbruik boven mijn verwachting lag. Ik ben benieuwd naar de resultaten bij dagdagelijkse inzet. De actieradius en het lage verbruik zijn dus alvast veelbelovend. Dit voertuig is de eerste e-bus maar er zullen er binnenkort allicht meer volgen.” De onderaannemer koos met name vanwege de hoge energiedichtheid en tienjarige levensduur voor solid state-batterijen, een nieuwe techniek.

Een speciaal portaal maakt het mogelijk om de gegevens van de eCitaro realtime te monitoren. Ook zal de busfabrikant adviseren op het vlak van stroomvoorziening, oplaadinfrastructuur en ondersteuning in de rittenplanning. Verder worden buschauffeurs uiteraard getraind om het nieuwe voertuig onder de knie te krijgen.

Belangrijke rol onderaannemers

Het is de bedoeling dat in 2025 in alle Vlaamse stadskernen, dus ook in Antwerpen, alleen nog maar elektrische bussen rijden. Tien jaar later moet de volledige busvloot in Vlaanderen zero emissie zijn. Om deze transitie te versnellen, besloot de Vlaamse regering vorige maand om vanaf 2023 jaarlijks 65 miljoen euro extra beschikbaar te stellen voor de aanschaf van elektrische bussen.

Voor die overgang krijgen onderaannemers een belangrijke rol toebedeeld. Zij kunnen als particulier bedrijf namelijk sneller beslissen omdat zij niet gebonden zijn aan Europese aanbestedingsprocedures. Daarom is ervoor gekozen dat De Lijn op den duur minder kilometers rijdt en de exploitanten een groter deel voor hun rekening nemen.

Lees ook:

Auteur: Dylan Metselaar

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.