Stijgende lijn

‘Opvallende rol’ voor weekendreizigers in jaarcijfers HTM

Tram 16 Den Haag
Een tram van lijndienst 16 in Den Haag. Rob Dammers / Wikimedia Commons

HTM heeft 2022 met een positief financieel resultaat van 1,9 miljoen euro afgesloten. Dat deed de vervoersmaatschappij ondanks achterblijvende reizigersopbrengsten die volgens HTM nog met de naweeën van corona te maken hebben. Volgens algemeen directeur, Jaap Bierman, is de stijgende lijn ingezet. 

Vorig jaar vervoerde HTM zo’n 76,5 miljoen reizigers. Dat is ruim een derde meer dan in 2021 toen het bedrijf nog zo’n 56 miljoen reizigers vervoerde. In vergelijking met het pre-corona jaar 2019 is nog steeds een flinke afname van het aantal reizigers te zien, dat schrijft HTM in een persverklaring. “We vervoeren vandaag de dag zo’n 85% van het aantal ten opzichte van 2019. Gelukkig groeit het aantal reizigers wel, maar ook in 2023 en 2024 moeten we nog rekening houden met lagere inkomsten”, aldus Bierman.

De stijgende lijn is ingezet en daarin spelen de weekenddagen volgens Bierman een opvallende rol. “In de weekenden is het aantal reizigers procentueel sterker herstellende dan op de werkdagen. Structureel lag het aantal reizigers in de weekenden boven de 90% ten opzichte van het referentiejaar 2019”, aldus de algemeen directeur.

Geen dividend

“We hebben met name aan het begin van van 2022 te maken gehad met veel minder reizigers vanwege een lockdown die toen van kracht was”, zegt algemeen directeur Jaap Bierman. “Om die achterblijvende reizigersopbrengsten op te vangen moesten we bezuinigingen. Dit deden we op basis van de voorstellen die zijn opgenomen in het Transitieprogramma OV en corona“, vervolgt hij. HTM krijgt tot eind 2023 een beschikbaarheidsvergoeding van de Rijksoverheid en mag daarom geen dividend uitkeren.

Toekomst

Door het positieve financiële resultaat en de voorzichtige stijgende lijn in reizigersaantallen kunnen ze bij HTM weer verder bouwen aan de toekomst. Eind vorig jaar werd bekend dat Stadler nieuwe trams van het type TINA gaat leveren aan HTM. In de loop van dit jaar wordt bepaald hoe de nieuwe tram eruit komt te zien, waarna kan worden gestart met de bouw. “Ondanks dat we na jarenlange trouwe dienst afscheid gaan nemen van de welbekende rood-beige trams in 2026, kijken we er toch naar uit omdat al onze trams dan toegankelijk zijn voor iedereen. Of je nu gebruik maakt van een rolstoel of reist met kinderwagen of grote koffers. Dat is echt een hele vooruitgang”, stelt Bierman. De trajecten van trams 1, 6 en 12 worden door de gemeente in nauwe samenwerking met HTM geschikt gemaakt voor de ruimere trams.

Daarnaast wordt eind 2023 gestart met de aanpassing van de remise Scheveningen en gaat de planvorming voor een beoogde nieuwe remise op het GAVI-terrein verder. In de zomer maakt HTM bekend wie de leverancier wordt van 100 nieuwe elektrische bussen. Het gaat om 60 bussen van 18 meter en 40 bussen van 12 meter.

Nieuwe verbindingen

Om de regio leefbaar en bovenal bereikbaar te houden komt er een nieuwe hoogwaardige OV-verbinding vanaf station Den Haag Centraal richting station Voorburg. Ook vanaf Delft via Rijswijk wordt de Binckhorst ontsloten met een verlegde tram. “We zijn nog wel samen met Metropoolregio Rotterdam Den Haag en de gemeenten aan het onderzoeken hoe we de verbinding vanuit Delft en Rijswijk naar station Holland Spoor en het centrum van Den Haag precies vorm kunnen geven”, aldus Bierman.

Volgens de algemeen directeur is de geplande groei van de Binckhorst ook een factor. “De verkeersdruk op de Prinses Mariannelaan en de Geestbrugweg is nu al groot, laat staan als al de woningen en bedrijven in de Binckhorst er de komende jaren bij komen. Alle inwoners van onze Haagse regio moeten ook in de toekomt van excellente OV-verbindingen kunnen profiteren”, sluit Bierman af.

Lees ook:

Auteur: Merijn van Merrienboer