Vervoerregio

Reizigersvereniging Rover wil streep door Amsterdamse ov-plannen

Tram GVB in Amsterdam
Tram van GVB rijdt door Amsterdam. Foto: ProMedia/Sander van Vliet.

Rover Amsterdam reageert kritisch op de plannen van de Vervoerregio en de GVB om de dienstregeling af te schalen. “Er moet meer openbaar vervoer gaan rijden in Amsterdam in plaats van minder”, schrijft Rover in een verklaring. Rover wil dat er in 2024 niet in het OV-net geschrapt wordt in afwachting van het nieuwe vervoerscontract dat per 2025 ingaat.

In het conceptplan staat dat er in 2024 minder trams door de binnenstad zullen rijden. Dat laat zich met name voelen op het Leidseplein en de binnenring (Weteringschans), waar het aantal lijnen teruggaat van drie naar twee. Volgens het GVB is twee lijnen voldoende voor de 25.000 mensen die hier dagelijks reizen, door ook reizigers routes “buiten het centrum om” te laten volgen.

Het centraal station van Amsterdam wordt minder belangrijk aangezien tramlijnen 12 en 19 helemaal uit het centrum verdwijnen. Tramlijn 12 verbindt vanaf 2024 de stations Sloterdijk en Amstel. Ook wil GVB een extra tramlijn laten rijden naar station Amsterdam Zuid. Tramlijn 19 komt helemaal te vervallen. Het traject naar Sloterdijk wordt vervangen door tram 12. Dit raakt volgens berekeningen van de vervoerder zo’n 6.000 tot 7.000 reizigers per werkdag.

Ook voor metroreizigers zal het nodige veranderen. Het Parool schrijft dat voor 36.000 reizigers op andere lijnen dan de Noord/Zuidlijn de reis langer gaat duren. “Deze uitdunningen in het ov-net komen bovenop al eerdere afschalingen door de coronacrisis en personeelsgebrek”, meldt Rover. “De plannen staan in schril contrast met de doelen die de stad Amsterdam heeft: een autoluwe stad worden én meer inwoners huisvesten.”

Winst GVB

Rover-Amsterdam wijst erop dat er volgens de nieuwe plannen delen van het tramnet niet meer gebruikt worden terwijl deze recent met hoge maatschappelijke kosten zijn vernieuwd. Rover vraagt het Rijk, de gemeente en Vervoerregio Amsterdam om de afbraak te voorkomen door te investeren in het ov. “GVB rijdt nu zonder subsidie, dat is onhoudbaar met alle eisen die er worden gesteld”, stelt Marinus de Jong, voorzitter van Rover-Amsterdam. “Als GVB winst maakte zagen we dat verdwijnen in de zak van eigenaar stad Amsterdam. Het is nu tijd dat Amsterdam de knip trekt voor GVB en de reiziger”.

De reizigersorganisatie wil dat er juist wordt ingezet op forse groei van het openbaar vervoer. Zeker nu er 150.000 woningen bijgebouwd gaan worden en de stad autoluw wil worden met een maximumsnelheid van 30 km/uur. Rover-Amsterdam pleit daarom voor een actieplan om meer reizigers voor het ov te werven. Bovendien hekelt Rover de timing van het GVB-plan: in 2025 moet er een nieuw contract ingaan voor het openbaar vervoer in Amsterdam. Grote wijzigingen zouden daarom tot de nieuwe contractperiode uitgesteld moeten worden.

Lees ook:

Auteur: Sander Van Vliet