Werkgevers teleurgesteld in handelswijze FNV voor cao OV

Vakbonden en werkgevers in het openbaar vervoer blijven twisten over de nieuwe cao OV. De onderhandelingen verlopen niet alleen moeizaam vanwege de inhoud van de cao, maar ook door de gang van zaken die vakbond FNV zou hebben gehanteerd. Volgens de werkgevers hebben lang niet alle leden kunnen stemmen over het eerder behaalde resultaat en krijgen ze slechts kort de tijd om naar de voorstellen te kijken. Vakbond FNV zelf dreigt al met een tweedaagse staking op 30 april en 1 mei.

Maandag werd voor het eerst sinds het onderhandelingsakkoord werd afgewezen weer overlegd door de vakbonden en de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV). Hierin zijn vervoerders Arriva, Connexxion, EBS, Keolis en Qbuzz vertegenwoordigd. De vakbonden vragen om meer concrete toezeggingen om de werkdruk in het openbaar vervoer te verminderen en willen binnen een week uitsluitsel.

Stemmen

Stukgelopen cao-onderhandelingen voor circa 12.000 medewerkers in het openbaar vervoer leidden begin januari tot een massale staking, maar op 15 januari wisten de verschillende partijen toch een akkoord te bereiken. Aan medewerkers werd een loonsverhoging van 8,3 procent beloofd, duizend extra vaste banen voor uitzendkrachten en de hoge werkdruk zou worden aangepakt.

Dit onderhandelingsresultaat werd echter door de leden afgewezen. “Buschauffeurs willen echt keiharde garanties dat het vanaf nu anders wordt – dat de werkdrukafspraken écht leiden tot betere omstandigheden voor hen en voor de passagier”, verklaarde Paula Verhoef dit, bestuurder bij FNV Streekvervoer. Bij die vakbond zou het resultaat door een grote meerderheid zijn afgewezen.

Maar volgens de VWOV heeft deze vakbond helemaal niet aan alle leden de mogelijkheid gegeven om een oordeel uit te spreken over de afspraken die waren gemaakt. “Alleen FNV-leden die op de vergaderingen aanwezig waren – een kleine 10 procent – konden stemmen”, stellen de werkgevers. Bij collega-vakbond CNV was slechts een kleine meerderheid niet tevreden over het behaalde resultaat.

Tijd

Tevens zijn de werkgevers er niet over te spreken dat ze slechts een week krijgen om naar de voorstellen voor de cao te kijken. Verder stelt de werkgeversorganisatie ook dat er op maandag nog nieuwe eisen zijn ingebracht over de looptijd van de cao, de loonsverhoging en de afspraken over de werkdruk. “De vakbonden hebben zelf drie maanden de tijd genomen om het resultaat voor te leggen aan hun leden en dit terug te koppelen aan de werkgevers”, stelt de VWOV.

Daar komt nog bij dat de werkgevers pas een paar dagen weten waarop het resultaat inhoudelijk is afgewezen.  Als de werkgevers na die week niet prijsgeven, gaat FNV over tot een tweedaagse staking. Ook CNV zegt de mogelijkheid tot stakingen open te houden. “We hebben de werkgevers gevraagd om binnen een week met concrete voorstellen te komen. Zij hebben toegezegd daarvoor hun uiterste best te doen. Dat wachten we af. De bal ligt bij de werkgevers”, aldus onderhandelaar Hanane Chikhi van CNV Vakmensen.

Staking

Volgens vakbond FNV is een tweedaagse staking op 30 april en 1 mei een laatste redmiddel. “Het vertrouwen in de werkgevers is tot een dieptepunt gedaald”, aldus Jack d’Hooghe, buschauffeur en lid van de FNV-onderhandelingsdelegatie. “Ze luisteren al jaren niet naar onze signalen. Er moeten keiharde afspraken in de cao, anders blijven ze ons uitknijpen.”

Als de werkgevers binnen een week wel voldoende tegemoet komen aan de eisen die de vakbond heeft gesteld, gaan de nu aangekondigde stakingen niet door. Verhoef: “De verantwoordelijkheid voor de staking ligt helemaal bij de werkgevers. Als zij bereid zijn binnen een week strakke afspraken te maken – in het belang van chauffeurs én reizigers – gaan de plannen zó van de busbaan.” De VWOV laat weten te onderzoeken welke mogelijkheden er zijn om tot een akkoord te komen.

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.