NS riskeert verlies van concessie hogesnelheidslijn

De NS loopt het risico om de concessie van de hogesnelheidslijn te verliezen. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu schrijft in de brief aan de Tweede Kamer dat ze zich ‘ten aanzien van de concessie alle rechten voorbehoudt’. Dat kan ook betekenen dat de NS het recht verliest om over de hogesnelheidslijn te rijden.

CDA-Kamerlid Sander de Rouwe vindt dat niet de NS, maar buitenlandse aanbieders de kans moeten krijgen: “Ik vind dat de NS volledig door het ijs gezakt is als het gaat om een internationale verbinding. De NS heeft geen enkele ervaring met hsl-trajecten. De enige die ze nu wel heeft, gaat ons vele honderden miljoenen euro’s kosten.”

Exploitatie

D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven: “Ik vind dat er een parlementaire enquête moet komen om te kijken bij wie nu echt de schuld ligt. Maar dat het een discussie moet zijn wie in de toekomst de hogesnelheidslijn gaat exploiteren lijkt me reël. De reiziger moet nu snel duidelijkheid krijgen. Dat betekent zo snel mogelijk een hoogwaardig alternatief.”

VVD-Kamerlid Betty de Boer zegt dat eerst alle informatie boven tafel moet komen. “Pas daarna kan er worden besloten of de concessie moet worden ingetrokken.” Volgens PvdA-Kamerlid Duco Hoogland is het goed dat het kabinet nog deze week een waterdicht plan eist van de NS over het treinverkeer naar Brussel. “Het komt er nu echt op aan voor de NS om het vertrouwen te herstellen.”

Fyra

De NS maakte maandagavond bekend definitief niet verder te willen gaan met de hogesnelheidstrein Fyra. De spoorvervoerder deed dat na een urenlang overleg met staatssecretaris Mansveld. Volgens de NS is “doorgaan met de V250 niet verantwoord en niet wenselijk voor de reiziger”. Mansveld stelde dat ze dat “een verstandig besluit vindt”.

De HSA heeft de concessie voor de hogesnelheidslijn tot 2024 in handen. HSA (High Speed Alliance) is een samenwerkingsverband van NS (90 procent) en KLM (10 procent). Door de problemen met de Fyra kan HSA echter de voorwaarden uit de concessie niet nakomen. Het kabinet kijkt nu naar alle alternatieven die voorhanden zijn, om snel met een oplossing te komen.

Concessie

Mansveld zegt te willen kijken in “hoeverre de concessie zich verhoudt tot de afspraken met de reiziger”. Daarbij wordt er volgens haar gekeken naar de juridische en financiële aspecten. De staatssecretaris hoopt voor vrijdag alle stukken naar de Kamer te hebben gestuurd.

Maatschappij Voor Beter OV stelt dat als Mansveld de concessie van de NS niet intrekt, dat er sprake van kartelvorming. De reizigersorganisatie zal in dat geval de zaak bij de Europese Commissie aanhangig maken. “Het langdurig gedogen dat de NS niet voldoet aan de afspraken in de concessie is onaanvaardbaar en leidt tot een verstoorde marktwerking en veel reizigersongemak.”

Aanbesteding

De HSA is binnen de NS onderdeel van NS HiSpeed. NS HiSpeed verzorgt de Fyra-diensten tussen Amsterdam en Brussel samen met de Belgische vervoerder NMBS. HSL-Zuid is het Nederlandse deel van de internationale spoorlijn dat van Amsterdam naar Parijs gaat. De Fyra deelt de hogesnelheidslijn met de Thalys die van Amsterdam naar Parijs rijdt.

Naast HSA hadden ook vervoersbedrijven Arriva, Veolia, SJ International, CGEA-Connex en het Engelse Stagecoach zich ook ingeschreven op de aanbesteding. HSA won de aanbesteding en tekende het contract waarin werd vastgelegd dat jaarlijks 150 miljoen euro betaald zou worden voor de exploitatie van de HSL-Zuid. Veolia eindigde op de tweede plek met een aanzienlijk lager bod.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.