NS haalt alle kpi’s: ‘mooi uitgangspunt voor spoorordeningsdebat’

Roger van Boxtel, president-directeur van NS (foto: NS)
Bron: NS

NS heeft in 2019 de bodemwaarden van alle twaalf prestatie-indicatoren behaald. Daarmee hoopt de vervoerder aan de politiek te laten zien dat NS tegenwoordig heel goed presteert. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven neemt de midterm review binnenkort namelijk mee in haar besluit over de ordening op het Nederlandse spoor na 2024. “Ik kan me niet voorstellen dat je nu denkt: laten we NS kleiner maken”, vertelt president-directeur Roger van Boxtel van NS tijdens de presentatie van de cijfers over 2019.

De eerste helft van de hoofdrailnetconcessie is voorbij en sindsdien is veel veranderd, denkt Van Boxtel. Vijf jaar geleden was NS een aangeslagen bedrijf na de onregelmatigheden bij de aanbesteding van de OV-concessie in Limburg en het Fyra-debacle, maar inmiddels is dit situatie 180 graden gedraaid. Daar is hard aan gewerkt, ook in aanloop naar de midterm review. “Dat was een extra motivatie voor medewerkers. Iedereen wist goed wat er op het spel stond”, zegt de NS-topman.

Prestatie-indicatoren

De algemene klanttevredenheid van reizigers is opnieuw toegenomen. Vorig jaar gaf 89 procent aan de vervoerder het cijfer 7 of hoger. Voor de HSL-Zuid steeg dat oordeel van 83 procent in 2018 naar 87 procent in 2019. De reizigerspunctualiteit bleef zowel op het hoofdrailnet als op de hogesnelheidslijn gelijk aan die van een jaar eerder, maar NS behaalde op die kpi’s al in 2018 de streefwaarden die met het ministerie van IenW waren afgesproken.

Er zijn ook twee prestatie-indicatoren waarop NS afgelopen jaar iets minder goed scoorde dan een jaar eerder. Het gaat ten eerste om de zitplaatskans op het hoofdrailnet. Waar dat in 2018 nog 95,1 procent was, konden reizigers in 2019 net iets minder vaak zitten. NS waarschuwt al langer dat extra investeringen noodzakelijk te zijn, omdat het op sommige trajecten nu al erg druk is. De tweede indicator betreft informatie bij ontregelingen in de trein en op het station. Het oordeel daarover is met 0,7 procent afgenomen.

In het begin van de concessieperiode slaagde NS er tot tweemaal toe niet in om de afspraak te behalen voor de zitplaatskans op de HSL. Maar daar is al een paar jaar geen sprake meer van en ook afgelopen jaar konden meer mensen zitten in de treinen op de HSL. Sterker nog, het cijfer is met drie hele procentpunten gestegen, van 94,0 procent in 2018 naar 97,1 procent in 2019.

Toekomstvisie

Nu de eerste helft voorbij is en met succesvolle resultaten kon worden afgesloten, richt de vervoerder zijn blik op de toekomst. Een speerpunt van de vervoerder blijft de noodzaak voor investeringen. Van Boxtel hoort al eerste berichten over een investeringsfonds en heeft daarom goede hoop dat het kabinet geld vrij zal maken voor de mobiliteit.

Zelf heeft de vervoerder geld gestoken in de aanschaf, revisie en modernisering van treinen. In 2021 is het de bedoeling dat de Intercity Nieuwe Generatie op het Nederlandse spoor zal verschijnen. Bovendien onderzoekt de vervoerder momenteel de mogelijke aanschaf van nieuwe treinen die tussen 2027 en 2030 geleverd kunnen worden. NS overweegt daarbij een tussenvorm van dubbel- en enkeldekker.

Mobiliteitsaanbieder

NS heeft verder een nieuwe strategie ontwikkeld voor de tweede helft van de concessie en verder. Want juist om Nederland in 2040 vitaal te houden, is het noodzakelijk dat er actie wordt ondernomen. Verder biedt de vervoerder steeds meer ruimte voor de flexreiziger, waarbij wordt ingezet op het weghalen van muren tussen privé-, deel- en openbaar vervoer. Stations moeten een mobiliteitshub worden.

De spoorvervoerder wil in verschillende regio’s de reistijd te verkorten en overstapmogelijkheden te verbeteren. De meeste groei was de afgelopen jaren te zien in de Randstad, maar mobiliteit is overal van belang. In de Randstad is veel en vaak vervoer nodig, tussen Nederlandse steden snel en rechtstreeks en in de gebieden buiten de steden vervoer op maat. “NS wil en kan de verbindende rol op zich nemen om de huidige versnippering van het vervoersaanbod tegen te gaan.”

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “NS haalt alle kpi’s: ‘mooi uitgangspunt voor spoorordeningsdebat’”

Arco Sierts|01.03.20|08:13

Het juiste politieke debat: wat willen we als Nederland eigenlijk bereiken met deze kleuterschool-achtige sturingsmethodiek? Want dat dit NS vooral richting politiek, politieke correctheid en strategie-blabla stuurt, en steeds verder weg van klant, markt en echte innovatie, dat is evident. Anders zou NS geen D66-politicus maar een marktgerichte ingenieur aan de top zetten.

Het oude NS van Spoorslag’70 en Rail21 was m.i. veel klant/markt-gerichter.
De politiek kan geen bedrijf aansturen. Feit.