OV Expo '22

OV Innovatieprijs: Flexibel OV boeken in 9292-app met HaltetaxiRRReis

HaltetaxiRRReis geïntegreerd in de 9292-app.Foto: Qarin.

De flexibilisering van het openbaar vervoer neemt de komende jaren toe. Dunne provinciale lijnen zullen minder vaak rijden of helemaal verdwijnen. Precies op die ontwikkeling speelt Qarin in met de innovatie HaltetaxiRRReis, die in opdracht van de provincie Gelderland is ontwikkeld. Met deze vernieuwing is Qarin samen met 9292 genomineerd voor de OV Innovatieprijs die wordt uitgereikt op de OV Expo ’22 in Houten. Bekijk de andere genomineerden en stem hier.

Momenteel is de innovatie van Qarin beschikbaar in provincie Gelderland. Volgens mede-oprichter Qarin Paul Pietersen zijn er meerdere innovaties in HaltetaxiRRReis. De eerste is de zogenoemde OV-toets. “De OV-toets kijkt of er een OV-aanbod is voor een reis die een persoon wil maken. Als er binnen een uur geen goed alternatief met een bus of ander openbaar vervoer is en het stuk dat de reiziger wil overbruggen is minder dan vijftien kilometer en langer dan twee kilometer, dan wordt de HaltetaxiRRReis aangeboden.”

HaltetaxiRRReis wordt aangeboden als flexibel OV-product dat je los kunt boeken. Momenteel kun je het een uur van tevoren boeken. Het vervoer wordt vervolgens uitgevoerd door taxibedrijven. “Wij doen dat niet met eigen wielen.” Ook hierin zit vooruitgang. “Wij kunnen momenteel zien wanneer een voertuig bij een halte is en wij zijn nu aan het kijken of we het verder kunnen integreren en de boektijd te verkorten. Dat een reiziger ook voertuigen binnen een kwartier of tien minuten na boeken kan verwachten.”

HaltetaxiRRReis is dus aangesloten op de bestaande dienstregeling op alle vervoerders die in Gelderland rijden. “Dat is al iets nieuws.” Wat nog meer nieuw is, is de de integratie in de 9292 applicatie. “Het wordt aangeboden als een OV-product en in de 9292-app is de reis meteen te boeken. Een MaaS-functionaliteit waarin HaltetaxiRRReis onderdeel is van de deur tot deur keten.”

“De OV-toets verloopt volledig integraal in de 9292-app.” Dat is echt nieuw, zegt Pietersen enthousiast. “Voor deze innovatie was het vaak lokaal in een app van een vervoerder mogelijk om flexibel OV te boeken, maar een integraal aanvullend openbaar vervoer product in een landelijke app is nieuw.”

Marketingkosten

De integratie in de 9292-app is een win-winsituatie. Voor Qarin scheelt het marketingkosten en voor de reiziger betekent het gebruiksgemak. “Aan de ene kant betaalt de reiziger een heel kleine transactiebedrag bij 9292 en wij betalen een klein deeltje van de opbrengst aan 9292 om ons zichtbaar te maken. Dat is ook reëel want zij zijn een marketingkanaal.”

“Door de integratie met 9292 weten heel veel mensen HaltetaxiRRReis te vinden en te boeken tegen geringe marketingkosten. Anders hadden we moeten adverteren in allerlei dagbladen en flyers en dat had dan niet eens hetzelfde effect. De integratie met 9292 is natuurlijk de snelste manier om reizigers op de hoogte te krijgen van ons product.”

Dat reizigers op de hoogte zijn van HaltetaxiRRReis is duidelijk te zien in de cijfers. “We hebben vorige week de 5000e reiziger verwelkomd. In juli hebben we de koppeling met 9292 gestart en nu zijn we twee maanden echt goed bezig. Voor de integratie hadden we veel minder reizigers. Ik heb weleens gezegd dat door deze koppeling het aantal reizigers vertienvoudigd is. Elke week zien we het aantal reizigers groeien.”

Landelijke uitrol

Momenteel is HaltetaxiRRReis alleen beschikbaar in Gelderland, maar plannen om uit te rollen naar andere provincies liggen nadrukkelijk op tafel. “Dat is zeker onze ambitie om als Qarin te doen en ook zeker in samenwerking met 9292. We willen kijken of andere provincies ook een flexibel OV-product willen als ondersteuning op het huidige OV-aanbod.”

“In 2023 moeten OV-bedrijven misschien toch kijken naar het schrappen van dunne lijnen omdat de reiziger sinds de pandemie nog niet helemaal terug is. HaltetaxiRRReis is dan een goed alternatief om in bepaalde gebieden waar het OV dun is, om toch een goed aanbod te blijven garanderen als provincie of vervoersautoriteit. Ik denk dat daar zeker kansen liggen.”

“Wij zien vooral dat de flexibilisering van het openbaar vervoer de komende jaren gaat toenemen. We zullen echt veel meer naar hoogwaardig openbaar vervoer op dikke lijnen moeten gaan. Bus Rapid Transit systemen bijvoorbeeld, die over dikke lijnen frequent rijden en een groot aantal reizigers verplaatsen. Daaromheen flexibel openbaar vervoer. HaltetaxiRRReis is daar een voorbeeld van. Het belang is wel dat mensen het kunnen vinden. Wij hebben met deze innovatie laten zien dat dat ook werkt.”

De nominatie voor de OV Innovatieprijs is voornamelijk een erkenning, zegt Pietersen. “Uiteindelijk is het erkenning voor de innovaties die wij doen op het terrein van mobiliteit. We zijn een partij die onafhankelijk staat van OV- of taxibedrijven en willen graag hoogwaardig vervoer beschikbaar stellen in heel het land. Niet alleen in het centrum van Amsterdam maar ook in de Achterhoek zullen we maar zeggen.”

Op de OV Expo ’22 wordt de felbegeerde OV Innovatieprijs uitgereikt. Meld je hier (veelal) gratis aan.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.