Utrechtse wethouder overleeft opnieuw motie over Uithoflijn

Uithoflijn, Utrecht

Wethouder Lot van Hooijdonk van Mobiliteit heeft vorige week voor de tweede keer een motie van wantrouwen nipt overleefd. De wethouder struikelde bijna in een nieuw spoeddebat over de Uithoflijn. Bijna de helft van de raad vindt dat de wethouder onvoldoende haar rol heeft gepakt in het dramadossier waardoor de raad op haar beurt niet goed werd geïnformeerd.

De kritische raadsleden zegden het vertrouwen op, maar de coalitiepartijen wilden de wethouder niet laten vallen. De kritiek viel Van Hooijdonk ‘rauw op haar dak’. Zij liet emotioneel weten zich elke dag met man en macht in te spannen om de raad goed te informeren. ,,Niet alleen in kwantiteit maar ook in kwaliteit.”

Oplopende kosten en vertraging

Al tijden is het hommeles rond de Uithoflijn, een project dat voor driekwart financieel wordt gedragen door de provincie en voor een kwart op het bordje van de gemeente komt. De kosten voor de aanleg van de 8 kilometer lange trambaan bedragen geen 300 miljoen zoals begroot, maar lopen op tot meer dan 400 miljoen euro. Bovendien had de sneltram tussen Utrecht Centraal en onder meer de universiteit allang moeten rijden.

In dit project stapelen zich fout op fout. In een kritisch gezamenlijk rapport van de Rekenkamer Utrecht en de Randstedelijke Rekenkamer werden de gemeente en de provincie onlangs amateurisme verweten. Mede om dit project is de jaarrekening 2017 van de provincie nog altijd niet goedgekeurd door de accountant. Hierdoor krijgt Utrecht voorlopig geen voorschotten meer van het Rijk.

Een jaar geleden trad gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) wel af. De provinciebestuurder vond dat haar positie door de problemen rond het bouwproject onhoudbaar was geworden. “In de audit zijn harde noten gekraakt over de provinciale organisatie en de aansturing van het project Uithoflijn. De uitkomst van het rapport geeft mij aanleiding om als bestuurder mijn verantwoordelijkheid te nemen”, verklaarde ze destijds.

Proeffase

De realisatie van de lijn vordert gestaag. De afgelopen maanden zijn ’s nachts de technische systemen, de trams en de trambaan getest. In februari is de proeffase gestart en wordt ook overdag gereden, zonder passagiers. Vanaf december moet de tram gaan rijden.

Bron: ANP

Lees ook:

Auteur: Inge Jacobs

1 reactie op “Utrechtse wethouder overleeft opnieuw motie over Uithoflijn”

Pat Rick|25.02.19|14:50

Het project wordt gekenmerkt door wensdenken. In plaats daarvan is er grip en goede detailkennis van zaken nodig. 102 miljoen overschrijding voor 8 km is natuurlijk belachelijk. Hiermee had men heel veel andere mensen van goed OV kunnen voorzien. De kosten (400 mln) zijn gelijk aan het leggen van een rail (54 kilo/m) over het hele traject van 8 km in puur goud.

Als men echt zo snel mogelijk de trams wil laten rijden, kan men ook in het weekend testen. Dit is in het bedrijfsleven vrij normaal.