werkplaats, Watergraafsmeer, Fyra, V250

Inspectie verbiedt testritten met Fyra-treinen

De NS mag de komende dagen geen testritten meer maken met de Fyra. Daartoe heeft de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) besloten. Maatschappij Voor Beter OV had bij de Inspectie om een rijverbod verzocht.



Volgens de reizigersorganisatie kunnen “de treinen ook bij testritten levensgevaarlijk zijn voor omstanders”. 

Voor Beter OV schreef vrijdag in een brandbrief aan ILT: “De veiligheid voor gebruikers van het spoor en omwonenden is in ernstig gevaar doordat er nog steeds met de V250 wordt gereden. Weliswaar zonder passagiers, maar gezien de technische staat zijn de treinen een gevaar op de rails.”

Parlementaire enquête

De Tweede Kamer maakte dinsdag bekend een parlementaire enquête te willen starten naar de Fyra. De partijen willen dit, omdat alleen op die manier personen onder ede gehoord kunnen worden. Ook is het de enige manier om bedrijfsgevoelige informatie boven tafel te krijgen.

De NS maakte maandagavond bekend definitief niet verder te willen gaan met de hogesnelheidstrein Fyra. Het spoorbedrijf concludeerde dat de V250-treinen te veel gebreken vertonen die de veiligheid in gevaar brengen. Daarnaast heeft de vervoerder geen enkel vertrouwen in dat deze nog hersteld kunnen worden.

Gebreken

De Belgische vervoerder NMBS maakte afgelopen vrijdag tijdens een persconferentie korte metten met de Italiaanse treinfabrikant AnsaldoBreda door een waslijst met ernstige gebreken op te noemen. Bij de onderzochte hogesnelheidstreinen waren onder meer losse platen aan de onderkant aangetroffen, roestvorming, de remmen zouden niet geschikt zijn voor hoge snelheden en volgens NMBS is er risico op lekken van sneeuw in de elektronische componenten.

Het verbod op het maken van testritten geldt in ieder geval tot donderdag. De Inspectie neemt voor die tijd een definitief besluit over een rijverbod.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.