Arriva, spoorlijn, Winterswijk

Arriva: blunder geeft nog geen zekerheid voor Lage LandenLijn

De fout die de Nederlandse overheid heeft gemaakt in de bezwaarprocedure van de Europese Commissie over internationaal treinverkeer, geeft nog geen zekerheid over de komst van de Lage LandenLijn. Of deze verbinding er komt, hangt ook van andere factoren af. Onder meer van de ontwikkelingen rondom de hoofdrailnet-concessie. Dat zegt treinvervoerder Arriva. De Commissie bepaalde eerder dat Nederlandse regels die de NS beschermen en toetreding voor andere treinvervoerders daardoor bemoeilijkt, niet langer mag toepassen. Nederland wilde een bezwaar bij het Europese Hof indienen tegen dit besluit, maar door een blunder werd het verweerschrift niet-ontvankelijk verklaard.

Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken meldde in een brief aan de Tweede Kamer dat op de permanente vertegenwoordiging van Nederland bij de Europese Unie ‘per abuis een onjuiste datum van ontvangst is gestempeld op het besluit van de Commissie’. Omdat de bezwaartermijn inmiddels is verlopen, kan het bezwaar van Nederland niet meer in overweging worden genomen.

Bezwaar

De toepassing van de Europese regels heeft invloed op de plannen voor de Lage LandenLijn die Arriva samen met de gemeente Den Haag wil realiseren. Omdat die treinverbinding ook de stations Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal zal aandoen, is de NS bang daarmee daarmee reizigers te verliezen. Om de NS te beschermen, wilde staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu bezwaar maken tegen het besluit van de Europese Commissie.

Arriva noemt de fout in de bezwaarprocedure ‘amateuristisch’ en de ‘zoveelste krampachtige poging van het huidige Kabinet om NS tegen elke prijs de helpende hand toe te steken’. Het te laat indienen van het bezwaar betekent volgens Arriva niet dat de Lage LandenLijn er nu ook meteen komt. Het hangt er volgens de vervoerder bijvoorbeeld vanaf van hoe de exploitatie qua materieel en lijnvoering het beste uitgevoerd kan worden. Ook hang het af van de ontwikkelingen rond de hoofdrailnet-concessie.

Concessie hoofdrailnet

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft de concessie voor het hoofdrailnet voor een periode van tien jaar aan NS gegund. Onderdeel daarvan is een intercity-verbinding die over hetzelfde traject gaat als de Lage LandenLijn. “De consequenties van dit beleid zijn voor de Lage LandenLijn nog niet duidelijk. Arriva kan dus nog steeds geen sluitende business case maken en zolang dat nog niet kan, kunnen wij geen contract tekenen”, aldus Arriva.

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.