station Zwolle, Arriva

Blunder bij bezwaar tegen EU-besluit vergroot kansen Lage Landenlijn

Door een blunder van de Nederlandse overheid zijn de kansen vergroot voor de komst van de Lage LandenLijn tussen Den Haag en Brussel die Arriva samen met de gemeente Den Haag wil realiseren. Nederland heeft door een stempelfout te laat bezwaar gemaakt tegen een besluit van de Europese Commissie over internationaal treinverkeer. Dat heeft minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken aan de Tweede Kamer gemeld. Hij had beloofd de zaak aan te kaarten bij het Europees Hof van Justitie.

Timmermans meldt in zijn brief dat op de permanente vertegenwoordiging van Nederland bij de Europese Unie ‘per abuis een onjuiste datum van ontvangst is gestempeld op het besluit van de Commissie’. Nu is volgens Timmermans de gehele veronderstelde termijn gebruikt waardoor Nederland het verweerschrift te laat heeft ingediend en het niet-ontvankelijk is verklaard.

Bezwaren

“Het kabinet betreurt de gang van zaken. Er is uitgebreid nagegaan hoe dit heeft kunnen gebeuren en er zijn maatregelen genomen ter voorkoming van een herhaling van deze fout”, zo schrijft de minister in zijn brief. “In een spoedoverleg met de Europese Commissie is de ontstane situatie besproken en is de Nederlandse inzet van het geschil nogmaals onder de aandacht gebracht”, vervolgt hij. Het kabinet bekijkt op dit moment de overblijvende mogelijkheden om de bezwaren tegen het besluit van de Commissie verder in te brengen.

De Europese Commissie vindt dat Nederland Europese regels te streng heeft toegepast waardoor de toetreding voor internationale vervoerders op het spoor wordt bemoeilijkt. De Commissie bepaalde eerder dat Nederlandse regels die de NS beschermen, niet langer mag toepassen. Staatssecretaris Wilma Mansveld van Infrastructuur en Milieu wil het besluit van de Commissie aanvechten bij het Europese Hof.

Liberaliseringsrichtlijn

Nederland heeft in het Besluit Liberaliseringsrichtlijn vastgelegd dat internationaal treinverkeer niet tot meer dan 0,4 procent inkomstenderving en verlies aan reizigers van het totale hoofdrailnet mag leiden. Het gaat daarbij om verlies aan reizigers van NS, de enige vervoerder op het hoofdrailnet.

Deze regel is tot stand gekomen op basis van een Europese richtlijn waarin staat dat ‘de lidstaten de mogelijkheid moeten hebben om dit recht op toegang tot de markt te beperken wanneer het economische evenwicht van deze openbaredienstcontracten door dit recht in het gedrang komt’. De Europese Commissie heeft echter besloten dat deze bepaling uit de richtlijn sinds 22 juli niet mag worden toegepast.

Nationale invulling regels

Ook staat in het Besluit Liberaliseringsrichtlijn dat minimaal 75 procent van de passagiers van een internationale treinverbinding ook daadwerkelijk de grens dient te passeren. Deze regel komt voort uit de Europese richtlijn dat het hoofddoel van dergelijke treinen internationaal personenvervoer dient te zijn. Ook deze richtlijn is door de Europese Commissie geschrapt.

Volgens de Europese Commissie bieden de Europese regels geen ruimte voor nationale invulling. Nederland vindt dat dit wel moet kunnen. Het was de bedoeling dat minister Timmermans het besluit over het schrappen van de richtlijnen ging aanvechten bij het Europese Hof, maar dat lijkt nu te zijn mislukt.

Lage LandenLijn

De toepassing van de Europese regels heeft invloed op de plannen voor de Lage LandenLijn. Omdat die treinverbinding ook de stations Delft, Rotterdam, Dordrecht en Roosendaal zal aandoen, is de NS bang daarmee daarmee reizigers te verliezen. Arriva is naar de Autoriteit Consument en Markt (ACM) die zich op dit moment buigt over de zaak.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

Marieke van Gompel is redacteur van OVPro en hoofdredacteur van de online vakbladen van ProMedia Group.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.