Gedeputeerde: Haarlem-IJmond alleen door loting eerlijk gunnen

De concessie Haarlem-IJmond werd twee jaar geleden door middel van loting gegund aan Connexxion en het werd één van de meest turbulente aanbestedingsprocedures in de OV-wereld in de afgelopen jaren. Een aanbesteding waar de tweede partij elke mogelijke maatregel aangreep om een nieuwe aanbesteding af te dwingen. Maar de loting was de enige manier om de concessie helemaal eerlijk te gunnen, zo meent de Noord-Hollandse gedeputeerde Elisabeth Post. 

Ze zei dit tijdens de officiële ondertekening van het OV-concessiebesluit in Haarlem-IJmond vorige week, beduidend later dan eigenlijk het plan was. Het is namelijk al twee jaar geleden dat de concessie aan Connexxion werd gegund. Conform het bestek door loting, omdat zowel Connexxion als Syntus precies evenveel punten behaalden. Dit tot onvrede van vervoerder Syntus, die beweerde dat de provincie in een tweede ronde aanvullende redenen had meegenomen en op basis daarvan de concessie aan zittende vervoerder Connexxion zou hebben gegund.

Procedure

Syntus vond het het grootste probleem dat Connexxion en Syntus weliswaar evenveel punten haalden, maar niet de maximale score. Dit zorgde bij Syntus voor veel onduidelijkheid, omdat er hierdoor sprake was van interpretatieverschillen. Zo was Syntus van mening dat het te weinig punten had gekregen op bepaalde punten, zoals duurzaamheid en capaciteit. “We zijn blij dat de rechter heeft bepaald dat we juist gehandeld hebben”, vertelde Post.

Maar de gedeputeerde benadrukt tevens dat deze problemen rondom de concessie Haarlem-IJmond een signaal zijn dat de huidige aanbestedingen in Nederland erg ingewikkeld gemaakt zijn. Ze zegt te merken dat er bij aanbestedingen tegenwoordig altijd discussie ontstaat en vaak rechtszaken of bezwaren worden ingediend. “Blijkbaar laat de interpretatie van de regels nu de ruimte voor deze discussie bij de opdrachtnemers. We moeten de regels versimpelen of scherper stellen.”

Voordelen

Post is de mening toegedaan dat de provincie bij OV-concessie Haarlem-IJmond juist zo eerlijk mogelijk heeft gehandeld. “We hadden verder kunnen differentiëren, maar alleen door een loting voorkom je dat een van beide partijen bevoordeeld wordt. Je kunt niet anders wanneer twee partijen precies gelijk scoren.” Het is een zeldzaamheid dat een aanbesteding van een OV-concessie via loting gegund wordt.

Sowieso gebeurt het maar weinig dat twee partijen hetzelfde aantal punten behalen tijdens een concessie. Syntus heeft altijd beweerd niet de loting het probleem te vinden, maar dat Connexxion ‘onverklaarbaar uitstel’ had gekregen en nog extra toelichting mocht geven. In augustus 2016 oordeelde het College van Beroep voor het bedrijfsleven echter dat Syntus niet benadeeld was door de provincie.

Ook voor zittende vervoerder Connexxion was deze aanbesteding een vreemde ervaring. “Het is een bizarre situatie dat je een concessie door middel van een lot krijgt toegewezen”, vertelt Eric van Eijndhoven, directeur OV bij Connexxion bij de ondertekening. “Maar we zullen er nu alles aan doen om deze concessie voor reizigers te laten aanvoelen als een lot uit de loterij.” De nieuwe concessie gaat van start in september 2017

Lees ook: 

Auteur: Inge Jacobs

Reageren op dit artikel is niet mogelijk.