NS-dochter Abellio wint megaconcessie Limburg

Abellio, trein

Abellio heeft de grote OV-concessie in Limburg gewonnen. Het vervoersbedrijf gaat het OV per bus en de stoptrein-diensten in de gehele provincie uitvoeren. Dat heeft de provincie Limburg dinsdagmiddag bekendgemaakt. De NS-dochter liet daarbij vervoerders Arriva en Veolia achter zich. De OV-concessie loopt van december 2016 tot en met december 2031.

Van de drie inschrijvingen deed Abellio volgens de provincie de beste aanbieding en scoorde meer punten dan Arriva. Veolia werd uitgesloten van de gunning, omdat het bedrijf boven de maximale vraagprijs heeft geboden. Directeur Manu Lageirse van Veolia: “Wij hebben niet zo scherp kunnen inschrijven doordat wij bepaalde risico’s in moesten calculeren. Zo wil NS bepaalde diensten niet aan ons leveren en informatie die wij nodig hadden om een goed bod uit te kunnen brengen niet met ons delen.”

Rechtszaak

De aanbesteding van het openbaar vervoer in Limburg verliep niet zonder slag of stoot. De private vervoerders kwamen meerdere malen in opstand tegen de procedure die provincie Limburg hanteerde. Zij stelden dat NS-dochter Abellio moest worden uitgesloten van de aanbesteding. Abellio zou betere aansluitingen kunnen bieden vanwege de intercitydiensten die door het moederbedrijf worden uitgevoerd. Ook is het voor NS makkelijker om een eventueel verlies op te vangen met winstgevende lijnen en kan makkelijker tijdig aan treinmaterieel komen. Daardoor zouden de inschrijvers geen gelijkwaardige positie hebben in de aanbesteding.

Veolia probeerde zelfs via een gang naar de rechter bij de provincie af te dwingen dat Abellio zou worden uitgesloten van de aanbesteding. De rechter wees de eis van Veolia echter af, omdat Veolia de aanklachten richting de provincie niet hard kon maken in het kort geding. De komende dagen zal duidelijk worden of Veolia een bezwaar tegen de gunning gaat indienen. Dit hangt af van de inhoudelijke afwegingen die de provincie heeft gemaakt bij de gunning.

Concessie

Abellio is met het winnen van deze aanbesteding in één klap verantwoordelijk voor het gehele openbare vervoer-systeem in Limburg. Uitzonderingen daarop zijn de intercitydiensten, die in handen blijven van NS. De stoptrein-verbindingen tussen Roermond en Maastricht Randwyck en tussen Heerlen en Sittard zijn voor het eerst openbaar aanbesteed. Deze treindiensten werden eerder nog onderhands gegund aan NS. Een andere regionale spoorlijn in de concessie is de Maaslijn tussen Roermond, Venlo en Nijmegen. Ook het grensoverschrijdende treintraject naar Aken is in de gunning opgenomen.

Abellio gaat met ingang van de nieuwe concessie met nieuwe bussen en trein rijden. Op de Maaslijn wordt er tot 2020 nog met dieseltreinen gereden tot aan de elektrificatie. Daarna komen er nieuwe elektrische treinen. Gedeputeerde Patrick van der Broeck: “Abellio stelt de reiziger centraal en maakt het openbaar vervoer gemakkelijker. Bijvoorbeeld door een helder lijnennet, goede reisinformatie van deur-tot-deur en eenvoudige betaling in het OV, ook zonder chipkaart. Daarnaast biedt Abellio fors meer ritten aan, zowel op het spoor als met de bussen. Ook wordt gezorgd voor betere aansluitingen tussen bussen en treinen. In de dunbevolkte gebieden staat maatwerk voorop.”

Subsidie

De provincie Limburg betaalt Abellio elk jaar 55,5 miljoen euro subsidie voor het uitvoeren van het openbaar vervoer. De regionale Duitse OV-autoriteit Nahverkehr Rheinland verstrekt daarnaast een jaarlijkse bijdrage van ongeveer 1,9 miljoen euro voor de exploitatie van de treinverbinding van de Duitse grens naar Aken. Abellio gaat zich in een kantoor in Limburg vestigen.

Reizigersorganisatie Maatschappij Voor Beter OV zegt in een reactie niet helemaal gerust te zijn op ‘het realiteitsgehalte’ van de bieding van Abellio. “Eerder schoot een NS-dochter na gunning schromelijk tekort in het waarmaken van de beloften. We kennen allen het Fyra-fiasco. Daarnaast gebeurt het sowieso dat vervoerbedrijven worden gematst, wanneer zij eerst gouden bergen beloofden, de fel begeerde concessie in de wacht sleepten, en hun beloften vervolgens niet konden waarmaken.” De reizigersorganisatie wijst op de fouten die vervoerder EBS had gemaakt bij de aanbesteding in de regio Waterland. Na een te lage inschrijving bleek de vervoerder jaarlijks miljoenen verlies te leiden.

Machtsmisbruik

Op dit moment loopt er nog een onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) naar mogelijk machtsmisbruik van NS in de Limburgse OV-concessie. Dat doet de waakhond naar aanleiding van een klacht die Veolia indiende. Het is de vraag of deze uitspraak na de gunning van de aanbesteding aan Abellio geen mosterd na de maaltijd zal zijn.

Marieke van Gompel

Lees ook:

Auteur: Marieke van Gompel

8 reacties op “NS-dochter Abellio wint megaconcessie Limburg”

Thomas|12.02.15|23:45

@Peter Ik zit persoonlijk liever in PlanV-schroot dan in een SLT.

Ben wel erg benieuwd naar de nieuwe sprinters die bij Stadler besteld worden. Minder beenruimte dan in de SLT lijkt mij haast onmogelijk, dus dat moet haast wel een pluspunt worden van de nieuwe sprinters. WC’s zijn ook handig.

Peter|12.02.15|13:09

@Thomas Michgelsen Als Abellio de nieuwe sprinters van NS krijgt betekent dat de reizigers in Brabant en Twente nog langer kunnen wachten op de vervanging van het inmiddels meer dan 50 jaar oude PlanV-schroot. Kortom de reiziger wordt hier gemiddeld helemaal niet beter van, het probleem van het stokoude NS-materieel wordt alleen verschoven naar andere regio’s.

Jochen Bietke|12.02.15|12:46

Veolia hat sowohl in Limburg als auch hier in Deutschland hinreichend bewiesen, das sie mit dem Betrieb von ov- Netzen ueberfordert sind. Meiner Meinung nach ist es kein Verlust, wenn Veolia von der Bildfläche verschwindet.

Abelio hat dagegen hier in NRW gezeigt, das sie in der Lage sind, die Vorgaben zu erfüllen. Für die Nutzer des OV kann es nur besser werden, wenn wieder ein niederländisches statt ein internationaler Grosskonzern sich in Limburg engagiert.

Thomas|11.02.15|20:57

Het lijkt mij voor de reiziger een pluspunt dat Abellio en NS de dienstregeling op elkaar kunnen afstemmen, en dat Abellio makkelijk aan materieel kan komen.
Ik ben persoonlijk geen fan van een versnipperd OV-net.

Peter|11.02.15|12:56

Er zit blijkens de puntentelling een enorm verschil tussen het bod van Abellio en dat van Arriva. Dat doet vermoeden dat of Abellio veel te veel heeft aangeboden (HSL 2.0?) of Arriva veel te weinig. Het kan ook zijn dat de beide partijen de eisen van het bestek verschillend uitleggen. Ik vrees dat hier nog een hoop trammelant van kan komen en dat de Provincie Limburg zich ten onrechte rijk rekent.

Camille Kreemers|11.02.15|09:08

Qbuzz won de concessie Groningen/Drenthe (GD) VOORDAT de NS Qbuzz kocht. Ze reden er al.

Ronald van Onselen|10.02.15|22:18

Wat opvalt is dat NS via Abellio en Qbuzz in Nederland een steeds groter deel van de regionale en locale vervoerbedrijven overneemt. Ook de concessie Groningen Drenthe wordt voor Qbuzz 2 jaar onderhands verlengd en daartegen zijn 4 andere vervoerder in het geweer gekomen. Aanbesteding wordt gedaan ja maar gaat dit nog in de geest van der wet? De ACM kijkt ernaar. Ik heb niet de indruk dat dit orgaan gegeven bijv. de getoetste HTM/NSdeal er erg “doortastend” naar kijkt maar we zullen zien.

Paul Lamote|10.02.15|17:19

De reiziger wordt met Abellio helaas de grote verliezer.