Leden vakbond FNV staken voor Rotterdam Centraal.
Tweede stakingsdag

Landelijke impact NS-staking: verlaten stations, vertwijfelde reizigers en geen treinen

Leden vakbond FNV staken voor Rotterdam Centraal. Foto: ProMedia/Marloes Kanselaar

Op Rotterdam Centraal staat een handjevol reizigers vertwijfeld te kijken naar de rij aan rode mededelingen ‘Rijdt niet’. Het is de tweede dag van de estafettestaking van NS-medewerkers. Vandaag is regio West aan de beurt. In de steden Rotterdam, Den Haag, Leiden en Dordrecht rijdt een enkele trein en in de rest van het land vallen ook regelmatig treinen uit door de staking.

Een groepje toeristen met de bestemming Breda overlegt op Rotterdam Centraal. “We wisten wel dat er een staking was, maar we dachten dat het nog zou lukken als we heel vroeg zouden zijn. Nu gaan we maar kijken voor een taxi of een Uber. Gelukkig betaalt de baas.”

Een aanwezige NS-medewerker vertelt nooit eerder in zijn leven gestaakt te hebben. “Maar genoeg is genoeg. Met de huidige inflatie is de rek er gewoon uit. En we vragen niks geks. Geen 20 procent loonsverhoging zoals NS tegen de media zegt. Daarnaast wil NS alles automatiseren, maar dat is helemaal niet reëel. Als er hier zes serviceloketten open zijn, staan er lange rijden met reizigers die niet snappen wat voor kaartje ze uit de automaat moeten halen. Ook jongeren. Bovendien is er geld genoeg. NS hoeft de staatssteun die ze tijdens corona hebben gehad, niet eens terug te betalen. Laten we hopen dat de staking gaat helpen.”

Ook op Leiden Centraal staat een groep reizigers afwisselend naar hun telefoon en het mededelingenbord te kijken. Een jongen met een backpack moet naar Amsterdam Centraal. “Dat wordt lastig denk ik. Ik was wel op de hoogte van de stakingen maar de app zei dat er nog wel een paar treinen reden. Ik ben ook veel eerder gekomen.” De jongen gaat opzoek naar lotgenoten om zo een oplossing te vinden en de kosten voor bijvoorbeeld een taxi te delen.

Groepje vertwijfelde reizigers op Leiden Centraal.

Landelijke impact staking

Niet alleen in regio West zijn de NS-treinen gestremd, ook de rest van het land ondervindt hinder van de 24-uursstaking. De treinen die eigenlijk vanuit Utrecht naar Gouda zouden rijden en treinen tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en Utrecht en Schiphol rijden minder of helemaal niet.

Volgens een NS-woordvoerder komen treinen uit bijvoorbeeld Hengelo en Enschede die normaal naar Den Haag door zouden rijden nu niet verder dan Utrecht. De planning was oorspronkelijk dat die treinen in ieder geval door zouden rijden tot Gouda. Die treinen moeten namelijk ergens geparkeerd worden, maar in Den Haag staat het al helemaal vol met geparkeerde treinen. “Daarom nemen collega’s al eerder het besluit maar tot Utrecht te rijden, waar ze de treinen nog wel kwijt kunnen. Dan mis je dus dat laatste stukje. Er beginnen nu dus sporadisch treinen uit te vallen.”

Ook de trajecten tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en tussen Utrecht en Schiphol zijn getroffen. “De stakingsbereidheid is hoog. Normaal zouden die treinen worden gereden door collega’s die nu aan het staken zijn. Daardoor vallen die treinen uit”, zegt de woordvoerder. De regio West, zoals de NS het gebied noemt waar nu wordt gestaakt, speelt een belangrijke rol in de dienstregeling, aldus de woordvoerder. “Die regio is heel erg verweven met de rest van Nederland, dus wat daar gebeurt is voelbaar in het hele land.”

NS verwacht niet dat de staking het treinverkeer in het hele land plat gaat leggen. Reizigers buiten het stakingsgebied krijgen het advies de reisplanner nauwlettend in de gaten te houden, rekening te houden met extra overstappen, een langere reistijd en treinen die uit kunnen vallen. Reizigers binnen het gebied wordt geadviseerd een alternatief te zoeken of de reis uit te stellen.

De Thalys rijdt overigens wel gewoon, van de intercity naar Brussel rijdt ongeveer de helft. Beiden doen wel de gebruikelijke stop op Rotterdam Centraal.

Stakend NS-personeel komt samen op Rotterdam Centraal.
Stakend NS-personeel komt samen op Rotterdam Centraal.

Estafettestakingen

Na vandaag gaan de stakingen verder op maandag 29 augustus. Dan gaan NS-medewerkers staken in regio Noordwest. Onder meer zijn de steden Almere, Alkmaar, Amsterdam en Haarlem aan de beurt. Ook het internationale treinverkeer zal plat liggen.

Dinsdag 30 augustus zijn de stakingen in regio Midden. In onder andere Amersfoort, Gouda, Hoofddorp, Utrecht en Alphen aan de Rhijn rijden geen NS-treinen. Daaropvolgend, op woensdag 31 augustus, zijn regio’s Oost en Zuid de dupe. In onder andere Arnhem, Breda, Den Bosch, Deventer, Eindhoven, Nijmegen, Maastricht en Sittard rijden geen NS-treinen.

NS zegt nog steeds open te staan voor onderhandelingen met de vakbonden. “Het zijn lastige tijden met de koopkracht. Wij willen wel onderhandelen met de bonden. Onze deur staat open”, zegt de NS-woordvoerder.

De treinvervoerder had eerder aangegeven zich “het recht voor te houden een kort geding aan te spannen als dat nodig is”. Tot dusver is besloten niet die gang naar de rechter te maken, zegt hij. “De reden om dat te doen zou zijn als de veiligheid in het geding is, en dat was niet zo.” Of de NS er ook zo in staan als de acties bijvoorbeeld landelijk worden, wil de woordvoerder nu niet zeggen.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Landelijke impact NS-staking: verlaten stations, vertwijfelde reizigers en geen treinen | OVPro.nl
Leden vakbond FNV staken voor Rotterdam Centraal.
Tweede stakingsdag

Landelijke impact NS-staking: verlaten stations, vertwijfelde reizigers en geen treinen

Leden vakbond FNV staken voor Rotterdam Centraal. Foto: ProMedia/Marloes Kanselaar

Op Rotterdam Centraal staat een handjevol reizigers vertwijfeld te kijken naar de rij aan rode mededelingen ‘Rijdt niet’. Het is de tweede dag van de estafettestaking van NS-medewerkers. Vandaag is regio West aan de beurt. In de steden Rotterdam, Den Haag, Leiden en Dordrecht rijdt een enkele trein en in de rest van het land vallen ook regelmatig treinen uit door de staking.

Een groepje toeristen met de bestemming Breda overlegt op Rotterdam Centraal. “We wisten wel dat er een staking was, maar we dachten dat het nog zou lukken als we heel vroeg zouden zijn. Nu gaan we maar kijken voor een taxi of een Uber. Gelukkig betaalt de baas.”

Een aanwezige NS-medewerker vertelt nooit eerder in zijn leven gestaakt te hebben. “Maar genoeg is genoeg. Met de huidige inflatie is de rek er gewoon uit. En we vragen niks geks. Geen 20 procent loonsverhoging zoals NS tegen de media zegt. Daarnaast wil NS alles automatiseren, maar dat is helemaal niet reëel. Als er hier zes serviceloketten open zijn, staan er lange rijden met reizigers die niet snappen wat voor kaartje ze uit de automaat moeten halen. Ook jongeren. Bovendien is er geld genoeg. NS hoeft de staatssteun die ze tijdens corona hebben gehad, niet eens terug te betalen. Laten we hopen dat de staking gaat helpen.”

Ook op Leiden Centraal staat een groep reizigers afwisselend naar hun telefoon en het mededelingenbord te kijken. Een jongen met een backpack moet naar Amsterdam Centraal. “Dat wordt lastig denk ik. Ik was wel op de hoogte van de stakingen maar de app zei dat er nog wel een paar treinen reden. Ik ben ook veel eerder gekomen.” De jongen gaat opzoek naar lotgenoten om zo een oplossing te vinden en de kosten voor bijvoorbeeld een taxi te delen.

Groepje vertwijfelde reizigers op Leiden Centraal.

Landelijke impact staking

Niet alleen in regio West zijn de NS-treinen gestremd, ook de rest van het land ondervindt hinder van de 24-uursstaking. De treinen die eigenlijk vanuit Utrecht naar Gouda zouden rijden en treinen tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en Utrecht en Schiphol rijden minder of helemaal niet.

Volgens een NS-woordvoerder komen treinen uit bijvoorbeeld Hengelo en Enschede die normaal naar Den Haag door zouden rijden nu niet verder dan Utrecht. De planning was oorspronkelijk dat die treinen in ieder geval door zouden rijden tot Gouda. Die treinen moeten namelijk ergens geparkeerd worden, maar in Den Haag staat het al helemaal vol met geparkeerde treinen. “Daarom nemen collega’s al eerder het besluit maar tot Utrecht te rijden, waar ze de treinen nog wel kwijt kunnen. Dan mis je dus dat laatste stukje. Er beginnen nu dus sporadisch treinen uit te vallen.”

Ook de trajecten tussen Utrecht en Amersfoort Schothorst en tussen Utrecht en Schiphol zijn getroffen. “De stakingsbereidheid is hoog. Normaal zouden die treinen worden gereden door collega’s die nu aan het staken zijn. Daardoor vallen die treinen uit”, zegt de woordvoerder. De regio West, zoals de NS het gebied noemt waar nu wordt gestaakt, speelt een belangrijke rol in de dienstregeling, aldus de woordvoerder. “Die regio is heel erg verweven met de rest van Nederland, dus wat daar gebeurt is voelbaar in het hele land.”

NS verwacht niet dat de staking het treinverkeer in het hele land plat gaat leggen. Reizigers buiten het stakingsgebied krijgen het advies de reisplanner nauwlettend in de gaten te houden, rekening te houden met extra overstappen, een langere reistijd en treinen die uit kunnen vallen. Reizigers binnen het gebied wordt geadviseerd een alternatief te zoeken of de reis uit te stellen.

De Thalys rijdt overigens wel gewoon, van de intercity naar Brussel rijdt ongeveer de helft. Beiden doen wel de gebruikelijke stop op Rotterdam Centraal.

Stakend NS-personeel komt samen op Rotterdam Centraal.
Stakend NS-personeel komt samen op Rotterdam Centraal.

Estafettestakingen

Na vandaag gaan de stakingen verder op maandag 29 augustus. Dan gaan NS-medewerkers staken in regio Noordwest. Onder meer zijn de steden Almere, Alkmaar, Amsterdam en Haarlem aan de beurt. Ook het internationale treinverkeer zal plat liggen.

Dinsdag 30 augustus zijn de stakingen in regio Midden. In onder andere Amersfoort, Gouda, Hoofddorp, Utrecht en Alphen aan de Rhijn rijden geen NS-treinen. Daaropvolgend, op woensdag 31 augustus, zijn regio’s Oost en Zuid de dupe. In onder andere Arnhem, Breda, Den Bosch, Deventer, Eindhoven, Nijmegen, Maastricht en Sittard rijden geen NS-treinen.

NS zegt nog steeds open te staan voor onderhandelingen met de vakbonden. “Het zijn lastige tijden met de koopkracht. Wij willen wel onderhandelen met de bonden. Onze deur staat open”, zegt de NS-woordvoerder.

De treinvervoerder had eerder aangegeven zich “het recht voor te houden een kort geding aan te spannen als dat nodig is”. Tot dusver is besloten niet die gang naar de rechter te maken, zegt hij. “De reden om dat te doen zou zijn als de veiligheid in het geding is, en dat was niet zo.” Of de NS er ook zo in staan als de acties bijvoorbeeld landelijk worden, wil de woordvoerder nu niet zeggen.

Lees ook:

Auteur: Sander van Vliet

Sander van Vliet is de vaste redacteur voor OVPro en werkt nauw samen met zusterpublicaties VerkeersNet en TaxiPro. Na de studies journalistiek en filosofie werkte hij in de sportjournalistiek. De Leidenaar ziet dat een goede en betrouwbare OV-sector onmisbaar is en houdt de lezer van OVPro graag op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in de OV-wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.